Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Utbetaling av feriepenger for timelønnet og del utbetalinger for fastlønnet

av Anonymous

Hei

Vi har timelønnet som ønsker å få utbetalt feriepenger i mars-april-mai. De skal da ha ferie noen dager disse mnd. Hvordan håndtere jeg dette? Mitt forslag: Kjører feriepenger som vanlig men kun for de dagene de har ferie (lønnsart: feriepenger u/skattetrekk) Så kjører jeg de dagene som de har ferie også med vanlig lønn (lønnsart: timelønn) Så tar jeg det samme beløpet og kjører på ferietekk (lønnsart: ferietrekk pr dag)

Det som er mitt spørsmål er om dette blir riktig?

Om disse personen skulle kun ha feriepengene utbetalt alt i en mnd så hadde jeg utført det likt. Dette pga det skal blir riktig årslønn for dem på a-meldingen mht sykepengegrunnlaget.

Så mitt neste spøsmål blir da når våre fastlønnete skal ha feriepenger over flere mnd. Hvordan gjøres det? Det har jeg ført som et forskudd lønn og trekker det fra når feriepenge blir utbetalt. Et det en annen måte å gjøre det på? Er det feil slik jeg gjør det? Det er så mye enklere å utbetale totalt feriepenger og trekke for 5 uker(eller 6 uker) i samme mnd.

Håper jeg har klart å forklare meg på en forståelig måte og venter spendt på svar.

2 SVAR 2

av Stian Alexander Lie

Hei,

 

Hvis de er timelønnede så har de normalt sett ingen dager de skal ha trekk for. De får lønn for de timene de jobber, og feriepenger eller evnt ingen utbetaling de dagene de ikke jobber. 

 

man kan selvsagt legge inn fiktive timer og trekk på samme dag men skjønner ikke helt behovet for det. 

 

For å utbetale feriepenger så bruker du lønnsart for feriepenger. normalt er dette lønnsart 290. Legger du inn antall så får du det antallet feriedager f.eks. gir normalt 1 i antall 1/25 av feriepengene (med 5 ferieuker og 5 arbeidsdager i uken) legger du inn 5000 i beløp så får personen utbetalt 5000 uavhengig av hvor mange dagers ferie dette er beregnet for. 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Vi gjør det slik for våre timelønna, lønnsart 290 + antal feriedager, og systemet beregner beløp pr. feriedag.  Dette fungerer fint for årets feriedager, men for overførte feriedager og lønnsart 292 feriepenger tilgode frå tidlegare år får vi ikkje delutbetale feriepenger.  Nokon som har ei god løysing på dette? 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"