Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Visma lønn - utbetale feriepenger tidligere ansatt

av Anonymous

Hei!

Vi skal utbetale feriepenger til en person som var tidligere ansatt i ett firma vi har kjøpt opp i 2017. Dvs vi har ikke noe historikk i vårt lønnssystem, hvordan skal han legges inn for at han skal bli rapportert riktig inn til Altinn. Da tenker jeg på arbeidsforhold/status/ansettelsesforhold mm.

Mvh Linda

1 SVAR 1

av Stian Alexander Lie

Hei, 

 

 

Det korrekte hadde nok vært å utbetale dette i forbindelse med siste ordinære lønnskjøring for den ansatte, eller første lønnskjøring han selv ikke skulle motta lønn på. Jeg vet derimot det er vanlig å holde igjen lønn til neste år, enten fordi den ansatte ønsker dette, eller av gammel vane. 

 

Uansett i den situasjonen du er nå så ville jeg sjekket med Altinn, eller revisor hva anbefalingen er. Det kan være at det korrekt er at du skal legge inn original startdato. Utfordringen da er at du atnagelig må erstatte a-meldinger fra dere tok over selskapet. 

 

Legger du inn f.eks. 1/6 som ansattdato, utbetaler sluttoppgjør i dag, og melder han ut 1/7 så bør det virke helt fint teknisk. Men det er ikke nødvendigvis slik det er ønsket fra altinn sin side. Uansett så må personen inn på ameldingen. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"