Mine områder
Hjelp
Erikappa
CONTRIBUTOR ***

Kan ikke lenger benytte debetnota til betaling.

av Erikappa

I tilfeller der en liten del av en faktura er feil, så bruker vi reverser faktura, og reverser kreditnota for å lage en ny faktura med korrekt informasjon. Den siste fakturaen heter Debetnota i systemet.

 

Nå er det ikke lenger mulig å registrere en betaling på debetnota, da betalt beløp settes til 0.

 

debetnota.PNG

4 SVAR 4
Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne (Oppdatert ‎07-06-2019 12:16 av BeritAnne )

Dersom det siste bilaget her (debetnota) er en reell faktura, så ser det vel bedre ut i reskontroen at bilaget har type Faktura. 
Jeg vil derfor anbefale at dere i stedet gjør slik:
1. reversér faktura til kreditnota slik dere har gjort

2. kopiér faktura til nytt bilag (i stedet for å reversere kreditnota til debetnota).

Skjermbilde.JPG

 

 

 

 

 

 

Debetnota vil jeg anbefale å bruke dersom det er kreditnota som skal utlignes, ikke når du skal korrigere faktura.

Hvis du likevel vil bruke debetnota, så kan du matche den mot betaling slik Irena Muszalska forklarer.

Erikappa
CONTRIBUTOR ***

av Erikappa

Betaling av debetnota fungerer nå som normalt! 🙂

Kopi av faktura fungerer ikke så bra i forbindelse med salg av lagervarer.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Nei, det er sant.  Jeg var ikke klar over at lagervarer var tema...

Strengt tatt så skal man jo da ta varene tilbake via en kreditordre eller returordre, og så lage ny ordreflyt og faktura.  Du vet - i en idéell verden brukes det jo aldri feil pris på en faktura.  😉
Så lenge debetnota løser deres behov så er det jo strålende.

av Irena Muszalska
Hei,

Jeg testet litt hos meg.
Vennligst prøv følgende fremgangsmåten:
Når du oppretter en ny betaling, velg kunden, sett inn riktig beløp i feltet 'Betalt beløp' (oppe til høyre), lagre, trykk så på plusstegn under 'Dokumenter til matching', velg 'Dok.type' - Debetnota og velg fakturanummer. Sjekk om beløpet i kolonnen 'Betalt beløp' blir riktig da. Hvis ja, oppdater betalingen 🙂 
 
Med vennlig hilsen
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"