Mine områder
Hjelp
AndreasS1
CHAMPION **

Sidepanel bruker - Ideer

av AndreasS1 (Oppdatert ‎27-08-2021 17:54 av AndreasS1 )

Nå har vi startet å bruke sidepanel i Visma.net. Dette har raskt gitt oss etterlengtet oversikt direkte fra arbeidsområder som vi ikke hadde før. Men mulighetene her er store så jeg håper smarte løsninger kan deles her. 

17 SVAR 17
Sindre8
CONTRIBUTOR ***

av Sindre8

Hei.

 

Dette er en tråd vi i hvertfall er interessert i skape litt aktivitet i igjen.

 

Vi har akkurat tatt i bruk Visma.net ERP for et selskap og har planer om å flytte resten av konsernet over i løpet av 2023.

Nå har vi fått en viss oversikt over grunnleggende funksjonalitet, og har tenkt å prøve å lage tilpassede dashboard og sidepaneler.

 

Det første vi har tenkt å prøve å lage er et eget dashboard for regnskapsansvarlige.

Der skal man kunne få oversikt over sine oppgaver.

Det kan typisk være antall fakturaer som ligger i fakturainnboksen, antall ubehandlede inn- og utbetalinger, status på automatiseringsplaner etc.

 

Dere andre som bruker Visma.net ERP: Har dere satt opp lignende dashboard?

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Hei Sindre

 

Det kan jeg forstå, og dette kan fungere godt og sparer oss for mange klikk. Det du besrkriver høres ut som dashbord.
Sidepanel bruker vi l forerpørsølene og blir utfyllende informasjon i vinduene man jobber i. 

Dog etter en enring på ikoner, som ble gjort rundt jul 2022, så har noen sidepaneler stoppet å fungere og bugger i noen visninger. Derfor så måtte vi kjøpe reparasjon og må nokk kjøpe noen på nytt, så pass på å få de dokumentert.

svaaland
CONTRIBUTOR **

av svaaland

AndreasS1.

 

Denne løsningen er god som gull og gir særdeles god oversikt over historikken. Er dette noe du kan dele med oss, dvs eksportere så får vi våre konsulenter til å importere ? Vi er nye i Visma.net og sliter med å finne frem informasjon på en god måte.

 

På forhånd takk.

 

Mvh Stian

Karstein Opstad
CHAMPION ***

av Karstein Opstad

@Anonymous  er det noe triks for å få vist frem "bilder"/filer i sidepanelet? Tenker da på pdf versjonen av både inngående og utgående faktura, + evt filer som er lastet inn i systemet som vedlegg til utgående fakturaer.

 

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1 (Oppdatert ‎12-10-2021 16:37 av AndreasS1 )

Kundeinformasjon, Åpne poster, betalingsinformasjon, faktureringsinformasjon, Fakturastatus for kunde

 

AndreasS1_0-1634049299326.png

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Til informasjon så er sidepaneler nå aktivert for alle våre kunder. Vi er straks klare med sertifisering/kurs for alle konsulentene der ute!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Her er noen flere eksempler, til inspirasjon:

 

1: Kundeliste med dashbord i sidepanelet. Dashbordet viser omsetning, snitt ordreverdi, salg per vare og en ordreliste:

 

Sidepanel_Kundeliste_Dashbord.png

 

2: Kundeliste med ordreliste (enkelt og greit):

 

Sidepanel_Kundeliste_Ordreliste.png

 

3: Forespørsel på kontoplan med summerte transaksjonsverdier i et dashbord:

 

Sidepanel_Forespørsel_Hovedbokstransaksjoner.png

Håper på flere delinger etter hvert som vi åpner funksjonen for alle kunder!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Så bra at sidepanelene er til hjelp @AndreasS1 ! Veldig hyggelig også at du deler her på Community.

 

Sidepaneler er en ny funksjon som ikke er lansert til alle kunder enda, men det er like rundt hjørnet. Vi jobber med sertifisering/opplæring for partnerkonsulenter slik at alle våre kunder skal kunne få hjelp av sin partner. Dette blir klart i løpet av høsten som en del av det digitale sertifiseringsprogrammet vårt.

 

Jeg deler gjerne noen flere eksempler på sidepaneler her i denne tråden og håper at både kunder og partnere fortsetter å dele med hverandre. Husk at det også går an å laste ned forespørsler og sidepaneler som XML-filer og importere i et annet firma. Import/eksport-funksjonen har en viss brukerterskel og noen fallgruver, så det er greit å få litt hjelp.

 

Sharing is caring 😍

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Kan dere legge ut en oppskrift på hvordan man legger til sidepanel? Eller vise til riktig sted dette er på Community?

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1 (Oppdatert ‎30-08-2021 15:41 av AndreasS1 )

Hei 

 

Er du som meg; en sluttbruker av Visma.net, så tenker jeg at dette skal settesopp av din leverandør av Visma. I vårt tilfelle har vi en tanke om hva vi kunne tenke oss så pisker vi Proplan til å få til det vi ønsker om det er i en Rapport, Dashbord og Sidepaneler.

Når Side panelet er satt opp går jeg jo inn under Tilpasninger og ser på hva de har laget for å forstå mulighetene og eller kopiere sidepanelet til et annet vindu.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

 

Sidepaneler er ikke lansert for alle kunder enda, men det kommer mer informasjon så snart det er tilgjengelig!

 

Hilsen Magnus

Karstein Opstad
CHAMPION ***

av Karstein Opstad

Supert!
Vi har også begynt å bruke sidepaneler. Siden dette er basert på at man skal bygge de opp selv, tror jeg også at man kan ha stor nytte av å dele på ideene og løsningene.
Man må han en viss oversikt over oppbyggingen av systemet for å kunne få til dette effektivt.
Man må sannsynligvis blant annet opprette egendefinerte spørringer.
Kunne tenkt meg en oversikt over de forskjellige tabellene som ligger til grunn for systemet, og en forklaring på oppbyggingen av feltnavnene.
Kanskje @Anonymous kunne hjelpe oss med det?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei @Karstein Opstad!

 

Jeg tror ikke det har noe for seg å legge ut hele tabellstrukturen her, men hvis du hjelper meg litt med hvilke tabeller du tenker kan være nyttige så skal jeg se hva jeg kan gjøre. Eksempel: inngående faktura, utgående faktura, kunde, leverandør og prosjekt.

 

Noen fler du tenker på?

Karstein Opstad
CHAMPION ***

av Karstein Opstad (Oppdatert ‎30-08-2021 14:53 av Karstein Opstad )

Hei @Anonymous ,

Nei, det blir vel for omfattende.

Tabelllisten har brukbar forklaring, men en forklaring på en del forkortelser hadde hjulpet.
Ser at tabellnavnene starter med feks AR,  AP, BA, CR, FA, IN osv, mens noen er uten slik prefiks. Tipper det vil bli lettere å vite hva man skal velge hvis man kjenner disse kodene.

 

Et eksempel: Her er Navn og forklaring lik, men Fullt tabellnavn skilles ved en AR og CA. Sikker en logikk bak dette.

 

Skjermbilde 2021-08-30 144556.png

 

Samme med feltnavn.

 

Her blir det brukt mye CD og ID ser jeg.

 

Skjermbilde 2021-08-30 145020.png

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen,

 

For å finne ut hvilken kunde-tabell du skal bruke, kan du gjøre en liten øvelse i kundebildet. Først må du gi deg selv rollen Customizer. Deretter åpner du kundebildet og Ctrl+Alt+klikker på kundenummer eller kundenavn-feltet. Da får du opp et vindu som viser tabell- og feltnavn. Dette fungerer i alle bilder, så det vil være tilsvarende øvelse for å finne alt fra ordrelinjer til prosjektoppgaver.

 

Når det gjelder koblinger mellom tabeller så er det typisk kundenummer som kobler kunde til prosjekt, varenummer kobler vareregister til ordre/faktura, osv. Noen ganger kan disse være vanskelige å finne, så her er noen tips:

 

  • Felter med ID i navnet er ofte database-id, mens felter med CD er det nummeret du ser i skjermbildet. Lurt å koble med ID når det er mulig, da CD kan endres av brukeren
  • Varenummer er som regel InventoryID
  • Prosjektnummer heter Contract i prosjekttabellen, men det heter Project i f.eks. ordre/innkjøp/faktura
  • I enkelte tabeller kan kunde/leverandør-nummer hete BaccountID. Det er ofte tabeller som inneholder data for både kunder og leverandører - slik som adressetabeller
  • Hvis du kobler en tabell med transaksjoner, pass på dokumenttype. Slike tabeller kan ha flere nummerserier og da må man ikke blande disse. Eksempel: ordretype i ordretabellen.
  • Hvis du bruker flerfirma/branch, ta alltid med BranchId på transaksjonstabeller. Samme årsak som over 🙂

Håper dette er til hjelp. Og husk, det kan være lurt å be partner om hjelp 🙂

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Prosjekter - Prosjekter - Sidepanel

1. Ordrehistorikk for prosjekt - alle ordre med fakturasum og kunde.

2. Ordrehistorikk for prosjekt detaljert - alle ordre med artikkler som er solgt.

3.  Garantiordre for prosjekt - alle garanti ordre som er registrert på prosjekt.

 

Prosjekt prosjekter.jpg

Godkjent løsning
AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Lager - Lagervarer -Sidepanel

1. Salgshistorikk for vare - alle salg med kunde informasjon

2. Kjøpshistorikk for vare - alle innkjøpsordre med leverandør informasjon

3. Fakturahistorikk for vare - alle fakturaer og linkt til fakturaer for varen

 

Lager lagervarer.jpg

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"