Mine områder
Hjelp
Bente Aarseth
CONTRIBUTOR ***

Skal begynne å bruke AutoPay

av Bente Aarseth

Hei

Jeg finner ikke ut hvordan jeg får en inngående faktura til å bli betalt igjennom AutoPay.

Hvordan oppretter jeg en Samlebetaling? Jeg gikk inn på Behandle Betalinger og huket av den fakturaen som jeg ville betale og trykket på Betal faktura, men den fakturaen ble koblet opp med betaling som står som behandlet og fakturaen er ennå åpen. Jeg har helt glemt hvordan jeg gjør dette.

 

Kan noen hjelpe meg er så lei av å betale fakturaene manuelt i banken. Jeg har fått satt opp AutoPay og alt skal være i orden, men husker bare ikke hvordan jeg får en inngående betaling til å bli godkjent i AutoPay

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Bente,

For å opprette og gjennomføre betaling i AutoPay gjør du følgende:

Du har gjort riktig i at du går til skjermbildet Behandle betalinger, og huker av de fakturaene du skal betale, og deretter velger "Betal faktura".
Det er da en samlebetaling opprettes, ettersom det kan være alt fra én til mange betalinger som skal legges inn samtidig.

Du blir automatisk ført over til skjermbildet Samlebetalinger, hvor du kan velge å sende alle betalingene samlet til AutoPay ("Send betalinger"-knappen øverst - se vedlegget).
Når betalingene er sendt, blir knappen grået ut, og du kan deretter hoppe rett inn i AutoPay ved å trykke på "Godkjenning - AutoPay", som ligger ved siden av.

I AutoPay godkjenner du betalingene du har klare til godkjenning, ved å velge "Godkjenne betalinger" nede til høyre, og autentiserer med ditt Visma.net-passord.

Dersom det er slik at du faktisk har gjennomført dette løpet, men fakturaens status ikke er oppdatert, så kan det være fordi fakturaens forfall ikke er overgått - da vil fakturaen avsluttes når det skjer.

ELLER: 

Det kan være fordi AutoPay ikke har oppdatert Financials med informasjon. 
I så fall går du til Bankstyring --> AutoPay-innboks, og velger knappen "Behandle alle" øverst dersom det ligger rader der. Dette pleier man å automatisere, men det kan selvsagt hende dette ikke er tilfelle hos dere.

Hjalp dette deg?

Hilsen Stian
Proplan AS

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"