Mine områder
Hjelp
Caroline Hisdal
CHAMPION *

Skille salg og uttak i ny momsoppgave 2022

av Caroline Hisdal

Hei, ser at disse ikke lengre skal inn på samme sted i ny omsetningsoppgave: 

3 Salg av varer og tjenester (høy sats)

3-uttak Uttak av varer og tjenester (høy sats)


Hvordan skal man løse det? Hos oss har vi et kundenummer som heter Uttak og der fakturerer vi varer på vanlig måte (som så mot posteres).  Da går det inn i omsetningsoppgaven som vanlig omsetning. Fra år 2022 skal det inn på egen linje i omsetningsoppgaven, hvordan skal det kunne skilles ut?

 

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Markus Wang
VISMA

av Markus Wang

Hei, vi har nå utarbeidet to brukertips med forslag til hvordan uttak kan føres. Vi beklager ventetiden.

Uttak i salgs- og reklameøyemed, hvor det skal beregnes uttaksmerverdiavgift

Uttak til bruk i egen virksomhet, hvor det ikke skal beregnes uttaksmerverdiavgift

Med vennlig hilsen

 

Markus Wang

Product Expert
Visma

Markus Wang
VISMA

av Markus Wang

Hei, vi har ikke glemt dere og jobber løpende med å oppdatere dokumentasjon vedr. nytt avgiftsoppsett. 

Jeg gir beskjed her når nytt brukertips er på plass.

 

Med vennlig hilsen

 

Markus Wang

Visma

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei

Hvordan er status nå?

Det begynner å haste, for det nærmer seg månedsslutt og lagertelling. 

Skulle hatt på plass denne beskrivelsen nå, slik at vi får det riktig. Det holder ikke å få det på plass før momsoppgaven skal leveres 10. april

Lena  

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei Visma - har dere dette på plass nå? Hvordan vareuttak til eget bruk skal gjøres i systemet?

Markus Wang
VISMA

av Markus Wang

Hei Caroline (og Tove).

 

Vi arbeider med å oppdatere eksisterende brukertips samt og skrive nye. Vi vil komme med brukertips som beskriver hvordan du fører uttak på nyåret. 

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Med vennlig hilsen

 

Markus Wang

Product Expert

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei

Venter fortsatt på brukerveiledning for å føre vareuttak slik at det blir riktig mtp ny mva-oppgave.

Hva er status?

Lena  

Caroline Hisdal
CHAMPION *

av Caroline Hisdal

Ja sikkert riktig, Men spørsmålet mitt er hvordan skal jeg få det inn der. Jeg legger jo uttaket på et kundenummer som heter uttak og puncher inn de vanlige varenummerene - og da blir det jo styrt mot de vanlige avgiftskodene. Har 1600 varer som det gjøres uttak på til reklameformål. Og jeg kan jo endre avgiftskode manuelt for hver linje ved uttak. Det er mange uttaksordre i løpet av en måned. Så hvordan gjøre det i praksis. Kan jeg sette opp egen avgiftssone eller noe på Uttakskundenummeret?

Tove Nyblom
PARTNER

av Tove Nyblom

Uttaket skal nå på egen avgiftskode 3U med eget mvanummer 3U
Ser de har samme rapporteringsgruppe, men mulig dette skillen programmessig ved generering av oppgaven.
De nye kodene er så nye at vi har ikke fått testet veldig mye ennå. Viser det seg at det er feil rapporteringsgruppe på disse spesifikasjonene, så regner jeg med at de blir rettet i god tid før den 10. april 🙂 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"