Mine områder
Hjelp
T_B_J
CONTRIBUTOR ***

Sortering i Hovedbok på grunnlag av avgiftskode og/eller avgiftsnummer

av T_B_J

Hei

 

Er det noen mulighet for å få sortert kontoer ved hjelp av avgiftskode/-nummer?

 

Jeg finner ikke noe i rapporter på Hovedbok, men mulig jeg som ikke ser riktig sted?

 

Om dette ikke er mulig, bør dette endres, da det for eksempel ved manuell avstemming

av mva må kunne skilles ut hva som er avgiftsfritt salg av det som står på konto 2900, og

det blir langt lettere om man slipper gjøre dette manuelt, og i stedet at dette kan gjøres i

rapporten, ved å sortere på avgiftskode/-nummer.

 

 

5 SVAR 5
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Bra!  Det er en god forespørsel.  Legg også merke til at du i denne kan se hvilken MVA-termin og revisjon det enkelte bilag er rapportert på.  Dette kan være nyttig, spesielt dersom man er usikker på om noe er rapportert eller dersom det er avvik mellom regnskapsperioder og avgiftsterminer.  (f.eks. dersom man har utført korrigeringer på en tidligere periode).

Når det gjelder plasseringen håper ikke jeg de flytter den fra Avgiftsmenyen, siden dette er stedet alt med Avgifter skal være samlet.
Den enkelte klient kan likevel velge å legge forespørselen til under flere moduler/arbeidsområder.
Spør evt. partneren din om hjelp til dette.

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Har du sjekket Hovedbokstransaksjoner med mva?  Denne forespørselen mener jeg skal gi deg det du ønsker.

 

(Tips: Dette er en ganske tung forespørsel som går igjennom alt av transaksjoner, men den starter ikke å søke før du har lagt inn utvalg på Fra periode og Til periode.  Legg derfor inn alle andre utvalg og filter først, også disse *feltene til slutt.)

T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J

Hei Berit Anne

 

Hvor får du opp et valg for "Hoveboktransaksjoner med mva" i Visma.net ERP? Det er dette jeg ikke finner noen valg for, hverken der jeg kan velge spesifikk konto eller der det er pr. periode..

 

Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

"Hovedbokstransaksjoner med mva" er en egen forespørsel som ligger i modul Avgifter  (TX40500S)

T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J (Oppdatert ‎11-02-2022 11:19 av T_B_J )

Hei igjen

 

Da fant jeg den. Ville vel vært naturlig at dette også var lagt inn under Hovedbok, da det i hvert fall i mitt hode er første sted man vil se etter en slik forespørsel  eller rapporteringsmulighet?

 

Men uansett takk for hjelpen, da finner jeg i hvert fall det jeg trenger for å få tatt bort det som ikke skal være med på endring kundefordringer når justerer omsetning ved avstemming av mva / utgående avgift.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"