Mine områder
Hjelp
Tone73
CHAMPION ***

Utgående faktura - vår ref - flere som ikke får opp det feltet for å legge inn?

av Tone73

Sitter og lager utgående fakturaer manuelt og kan ikke se at jeg finner feltet vår ref. som jeg kan legg inn på. Heller ikke vises det på fakturablankett. Er det bare jeg som ser dette som en standard eller er det ikke vanlig at man legger inn vår ref på utgående fakturaer?

8 SVAR 8

av Mats Kristiansen

Ta kontakt med forhandler, så legger han inn Ekstern ref på blankett .Jeg henter alltid frem det

seriksen
CHAMPION *

av seriksen

@Tone73 
Når du oppretter faktura manuelt kan du eventuelt gjøre det slik: 
Vår ref. Legges inn i feltet "kundens ordrenr" På faktura kommer dette opp som fakturaref. 
Deres ref. Gå til fakturaadresse, fakturakontakt, overstyr kontakt. Kundens referanse legges inn under "kontaktperson" På faktura vises dette som "deres ref." 

Eventuelt kan du også benytte feltet "fakturatekst", men for at dette skal vises på faktura må du huske å huke av "vis beskrivelse på ordrebekreftelse og faktura" under fakturaadresse. 

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Nå er vi Champion* begge to, så mulig vi burde klare dette, men mine konsulenter får ikke fastlåst PDF til å bli A4 så det er jo ikke helt intuitivt. Med alle muligheter og oppsett inne i Visma «Report Designer» så har jeg valgt å overlate dette til de som har satt dette opp for oss, siden de gjør dette litt oftere.

Jeg flytter på ting og har lagt inn noen strekkoder og enkle ting, men det kan også gjøres en del koding som jeg ikke har prioritert å få oversikt over.

Jeg har hørt rykter om at det skal komme en ny Designer for dette, men har ikke sett denne enda.

Helen Kjørlien
CONTRIBUTOR **

av Helen Kjørlien

Hei Tone73!

 

Vet ikke om vi har samme oppsett, men hos meg må man først opprette selgere. Dette gjør man i Kundereskontro - Innstillinger - Selgere - opprett nye her ved å klikke på +tegnet og legg inn nr og navn som du vil bruke som vår ref. (Husk å klikke på "vis hele menyen" nederst på siden etter å ha klikket deg inn på kundereskontro, da får du opp Innstillinger)

På utgående faktura under fliken "selgerprovisjon" henter du opp selgeren (som skal være vår ref) ved siden av der det står standard selger.

Da skal dette navnet komme fram på fakturaen som vår referanse.

Dessuten kan du legge inn fast selger på selve kunden under fliken "selgere" i kundekortet.

Hvis dette fortsatt ikke kommer fram på faktura, må du kanskje få en konsulent til å se på oppsettet i blankettfaktura layouten.

 

Men som sagt vet jeg ikke om dette gjelder det samme for deg i Visma.net Financial som hos meg 🙂 🙂 🙂

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Det er ikke for mange felter i Visma.net man kan bruke til forskjellige behov, men det er vell bare å bestemme seg for hvilke felt man skal bruke til "Vår ref.:" Eksempelvis "Fakturatekst:"

Hva som kommer på blanketten er det vel bare å korrigere så det blir riktig Dette er jo konsulent jobb siden det er så mye programmering i blankett modulen, så jeg tørr ikke gjøre så store endringer selv.

Tone73
CHAMPION ***

av Tone73

Nå tenker jeg at en standard utgående faktura minimum bør inneholde vår ref og dere ref uten at man må ha en konsulent for å få den infoen på en fakturablankett

HKE
CONTRIBUTOR **

av HKE

har det samme problem, har funnet ut at Kundens ordrenr. (kommer på fakturaref:) på fakturaen.  brukes Ekstern ref. kommer det ikke frem på faktura. Det er veldig få av kolonene i utgående faktura som er synlige på faktura. Og faktura en har flere beskrivelser som ikke er i utgående faktura. 

Tone73
CHAMPION ***

av Tone73

Nå tenker jeg at en standard utgående faktura minimum bør inneholde vår ref og dere ref uten at man må ha en konsulent for å få den infoen på en fakturablankett. Og enig, ja mange ruter som ikke kommer opp på fakturaen.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"