Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Visma Attach - kvitteringer lagres ikke

av Anonymous

Hei,

Et par ansatte hos oss som har problem med at kvitteringer ikke alltid lagres i Visma Attach appen.

De tar bilde av kvittering og trykker send. Men så har i noen tilfeller kvitteringen likevel ikke blitt lagret. 

Flere som har opplevd lignende, eller har en mulig forklaring på dette?

 

Mvh Oddny Vereide

16 SVAR 16

av Gunnar Glendrange

Jeg foreslår dere sjekker dette litt ekstra ved neste anledning, virker som det går greit hos alle dine andre ansatte så da håper jeg dere finner ut av dette også. Support er selvfølgelig alltid tilgjengelig!

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

En av våre ansatte har også problemer med vedlegg i Expense. Han får lagt inn vedleggene i Visma, men de er borte når jeg åpner reiseregningene for godkjenning og overføring til lønn. 

Det er kun denne ene ansatte som har problemer med dette. Er det noe han må gjøre for å ordne dette?

 

av Gunnar Glendrange

Takk for tilbakemeldingen (og telefonsamtalen)n  Nils!

Jeg tror du kan ha mye rett i teorien din!

Vi har opplevd det samme selv med dårlig nett. Attach tror alt er ok, så har man ikke nett i avgjørende øyeblikk (innsendelse).

 

1) Rådet er å sjekke at bildet lagres:)   Ikke ofte vi har hørt om dette, men smart om man erfarer ustabilt nett

2) Det er i planene ja, men kan ikke gi deg dato ennå dessverre.  Bør være på plass innen mai.

 

Nils K. Søfteland
CONTRIBUTOR *

av Nils K. Søfteland

Hei Gunnar.
Når jeg leser det ovenstående, så synes jeg det er litt snodig at du skriver at "Uten dekning tilsier all erfaring at bildet lagres", når det i denne bloggen er godt dokumentert at det er ganske mye erfaring på at så ikke skjer.

I Sjømannskirken har vi en del erfaring med dårlig dekning siden vi har medarbeidere som reiser blant annet i Kina, Brunei, Taiwan, Mongolia, Nepal, India, Bangladesh, Sri lanka osv.

Vår medarbeider i disse områdene skriver følgende til meg i epost den 22.03.2017:

"Er i Kina på jobb og har vore på reise i Asia i over to veker. Strevar omtrent livet av meg med VismaAttach-appaen som stadig ikkje sender vedlegga eg fotograferer, men gir beskjed at internett-tilkopling manglar ( som ikkje stemmer) og at vedlegga er lagra og kan sendast seinare (som ikkje skjer).

Kan eg slette appen og laste den ned på nytt, eller slettar eg då også alle data?"

 

Personlig lanserer jeg følgende teori, men dette er det jo dere i Visma som må finne ut av:

Jeg har en mistanke om at Attach-app'en ved dårlig, (ikke manglende), dekning gjør et forsøk på å sende som lykkes sånn halvveis. Men sendingen kommer aldri fullstendig frem til serveren og lagres dermed ikke der, samtidig som app'en forskutterer at dette har gått bra og definerer den som sendt. Et eller annet i den duren.

Det er i alle fall godt erfaringsgrunnlag for å si at denne mekanismen i Attach-app'en ikke er robust nok.

Dette må dere i Visma ta tak i og forbedre.

Mens vi venter på fiksen:
1) Har du noen gode råd til min kollega i forhold til om det er noe han kan gjøre for å komme rundt dette?

2) Kan du gi noen dato for når dette blir fikset? Er det kanskje allerede i planene?

av Gunnar Glendrange

Uten dekning tilsier all erfaring at bildet lagres, slik at det kan sendes inn når man ahr dekning.

Det er mange som har spurt oss om dette opp igjennom årene, hva gjør jeg når jeg ikke har dekning ... jo, ta bildet, gjør det du ønsker - så sender du inn når du er på nett. 

Men i tilfelle dårlig dekning ... ikke vært borte i det som et problem, men som du sier, vi kan teste på det.

Og om bildet ikke er der, så er det dessverre lite Attach (Expense) får gjort.

 

Hei 

Kan bekrefte av egen erfaring at når telefonen er i område med dårlig dekning hvor attach muligens begynner å overføre kvittering men som feiler så forsvinner kvitteringen fra Attach uten noe som helst spor. 

Dette erfarte jeg for et par år siden, trodde dette var fikset opp i nå men tydeligvis ikke. 

 

Hei,

Det kan sikkert forekomme. Er man plaget av veldig dårlig nett/stabilitet så kan man ta bilde av kvitteringen men vanlig kameraapp, og hente inn bildet i Attach. Kanskje ikke optimalt. Men ved feil så er det da lagret lokalt.

Når du tar bilde i Attach, så har du en browse funksjon nede til høyre som leter i filer og bilder på telefonen. Finnes ihvertfall på Android.

Stian

Når man ikke har Internett-tilgang, viser all erfaring at kvitteringer lagres.

Men om telefonen "tror" den har nett, typisk på hotell, fly osv hvor du knytter deg til wifi-nettet men ennå ikke kan surfe (siste bekreftelse mangler), så erfarer vi at kvitteringer ikke alltid lagres. Det samme kan  kanskje skje hvis  nettet er veldig ustabilt

 

Feilen er rettet, men det vil gå litt tid før ny App er i markedet dessverre (sent august?)

 

Når bildet sendes ok, kvitteres det ut i Attach. Transaksjonen lagres øverst i oversiktsbildet - så til berørte oppfordrer vi å sjekke dette før kvittering kastes.

 

 

av Oddbjørn Mangrud

Gunnar: Jeg kan bekrefte at bilder forsvinner fra Attach når dekningen er for dårlig.

For opp at det ikke går å laste opp og det vil bli gjort senere ved bedre dekning e.l. Men så forsvinner hele vedlegget sporløst.

Dere bør teste litt mer rundt dette.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

De har ikke blitt liggende i Attach. Er det noen måte vi kan finne de fram igjen når de ikke har blitt sendt og ikke ligger klar?

av Gunnar Glendrange

Om du ikke får sendt kvitteringer, skal de ble liggende i Attach slik at du kan få sendt dem senere 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok, er det mulig å finne igjen kvitteringer som har forsvunnet pga. manglende internett-tilgang?

På Attach hadde det stått at kvitteringene ble sendt når det var nett-tilgang, men de er nå borte.

av Gunnar Glendrange

Ja. Skal du få sendt bilder fra Attach til Expense må du ha Internett-tilgang 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Samme problemet her også... Kvitteringene er borte etter at det står ok på Attach.

Er man avhengig av internett-tilgang for at kvitteringene skal lastes opp?

 

Mvh. Linn Catrin Ulveseth

av Reverta Al-Safar

Hei,

Det er ingen generell feil i Visma Attach som vi vet om.
Er det forsøkt å avinstallere og reinstallere applikasjonen på telefonen?
Forsøk også å slette integrasjonen i Visma.net / Expense / Eksterne tjenester (ingen data vil bli borte).

Dersom det samme problemet oppstår en gang til etter å ha gjort dette så kontakt oss på support slik at vi kan se nærmere på dette.

Mvh
Reverta / Support Lønn & HR 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Samme problemet her i dag. Håper å høre fra Visma folk.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"