Mine områder
Hjelp
Jan-Rune Rafteseth
CONTRIBUTOR **

Etterskuddslønn - Hva er konsekvensene?

av Jan-Rune Rafteseth

Hei,
Ser at det nå er mulig å sette som innstilling på lønnskjøring at det er etterskuddslønn, og jeg har funnet artikler som viser hvordan en angir dette.

Jeg synes imidlertid at det er lite beskrevet hva som er konsekvensen av å bruke denne innstillingen.
Kan Visma forklare dette nærmere?

5 SVAR 5

av Alexandra McArthur Hoff

Hei.

 

Du får forrige månedes transaksjoner inn i månedens kjøring. F.eks: Lønnsarter for naturalytelser vil som standard ha haken “etterskuddslønn” aktivert. Det vil si at i en lønnskjøring med utbetaling i mai, vil du få med transaksjoner datert april (og evt. tidligere). Forbedringen med etterskuddslønn er rettet mot de som har fastlønn etterskuddsvis, etterskudd på imelønn har alltid fungert som de skal. Det står litt om konsekvenser i dette brukertipset. 

 

Mvh Alexandra

Jan-Rune Rafteseth
CONTRIBUTOR **

Takk for tilbakemelding.

Det har ingen andre konsekvenser? Tenker da på om det har noe å si for arbeidsforhold, hvordan systemet beregner skatt dersom en avslutter midt i en måned etc.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Jeg er enig, ikke lett å se fordelene/konsekvensene ved dette.  Vi fører timelønnede og månedslønnede i en og samme kjøring, dvs. at vi har både etterskuddslønn på de timelønnede og forskuddslønn på de månedslønnede.  Klarer ikke å se fordelene/effektiviteten ved å benytte oss av denne innstillingen.

TrondR
CONTRIBUTOR *

av TrondR

Hei, vi skal til å starte opp med Visma Payroll og skal også kjøre timelønn på etterskudd og fastlønn på forskudd/inneværende måned. Lurer på hvordan dere løser dette i forhold til bokføring, da kostnadene tilhører to ulike regnskapsperioder? Har forstått det sånn at dette ikke kan kjøres i to kjøringer med utbetaling på samme dato?

 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Hei,  vi kostnadsfører dette på samme periode.  Slik at kostnadsføringen ila av året blir timelønn for perioden12 forrige år og periode 1-11 inneværende år, og fast lønn periode 1-12 inneværende år.  Da har vi brukt utbetalingstidspunktet, og det er heller ikke så store variasjoner i periodene.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"