Mine områder
Hjelp
Merete12
CONTRIBUTOR ***

Fagforeningskontingent

av Merete12

Kjørte min første lønn i payroll i går. Ang fagforeningskontingent, ser jeg av detaljert regnskapsrapport at kontingenten går detbet/kredit mot konton 1930-bank og debet/kredit konto 2650-trukket fagforeningskontingent. Imidlertid genereres ikke dette i bunten som blir overført til regnskapet-visma business. Skal det ikke bokføres i regnskapet? Er noe satt opp feil i payroll eller må vi bokføre dette manuelt?

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Tina123
PARTNER

av Tina123

Hei - det trenger ikke innom regnskapet da dette ikke har noe med regnskapet å gjøre. Trekket er for de ansatte du betaler direkte til fagforening.

Chanett Eng
CONTRIBUTOR ***

av Chanett Eng

Men det hadde vært SÅÅÅÅ kjekt å bokføre det, slik som man alltid har gjort tidligere. Så mye enklere å avstemme, samt "holde styr" på. 

Hvis det er mulig å sette opp slik at det bokføres, så ønsker vi å få oppskrift på hvordan vi setter det opp 🙂

Elin-Larssen
CONTRIBUTOR ***

av Elin-Larssen

Mulig dere må bokføre det, men jeg synes det er enklere slik det er nå og at vi slipper å bokføre det. Jeg holder styr på dette ved å ta ut rapporten Avstemming av A-melding mot regnskap. På siste side under FRADRAG ser vi hva som er rapportert og hva som er bokført. Mulig denne rapporten kan hjelpe deg uten å lage mye ekstra i Payroll.

Tina123
PARTNER

av Tina123

Kontering av fagforeningskontingent

Dersom betalingsmetode Bankfil er valgt på fagforening og firmaet remitterer via Autopay (Lag betalingsfil er valgt under Selskapsinnstillinger i Employees) benytter systemet lønnsart 3105300 - Fagforeningskontingent inkl forsikring som bokføres debet kontotype/konto 10300/1920 Bank og kredit 21000/2650 Fagforeningstrekk.

I tillegg benytter systemet lønnsart 3105310 - Fagforeningskontingent inkl forsikring Regnskap for å bokføre trekket debet 21000/2650 Fagforeningstrekk og kredit 10300/1920 Bank. Dette for å utligne betalingen i regnskapet.

 

Hvis det er valgt betalingsmetode Manuell på fagforeningen, eller firmaet ikke remitterer via Autopay, bokføres fagforeningstrekket debet kontotype/konto 23000/2930 Skyldig lønn og kredit 21000/2650 Fagforeningstrekk.


Selv om det på lønnsart 3105300 - Fagforeningskontingent inkl forsikring er angitt kontotype/konto 10300/1920 Bank, vil systemet automatisk benytte kontotype/konto 23000/2930 når trekket betales manuelt. 

Chanett Eng
CONTRIBUTOR ***

av Chanett Eng

Hos oss er det satt opp med Bankfil osv, og betaling via Autopay fungerer bra:)

Jeg forstår også at konto 2650 utlignes når det er satt opp slik, men er det en måte (en huk eller noe) å få føringene med i bokføringsbilaget? Debet og kredit samme beløp, slik at det syntes i regnskapet? 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"