Mine områder
Hjelp
Synnøve6
CONTRIBUTOR **

Ferie med lønn

av Synnøve6

En ansatt som normalt sett har fastlønn, har vært 100 % permittert siden 20. mars 2023, oppgitt til arbeidsgiver at h*n tar ut ferie 3 uker i juli, men viser seg i etterkant at h*n kun har meldt fra om 2 uker ferie på meldekort til NAV. Så er permitteringsperioden slutt i oktober 2023 og h*n er tilbake i vanlig arbeid fra 23.10.2023. Opptjente feriepenger fra 2022 ble utbetalt i sin helhet på junilønn 2023, uten noen form for trekk, siden det ikke var noe lønn å trekke av. Når h*n da skal ta ut mer ferie i julen 2023, bør h*n da trekkes i lønn? Eller få utbetalt normal fastlønn? 

3 SVAR 3
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Siden det ikke er trukket for avvikling av ferie ved utbetaling av feriepenger, vil det være nødvendig å trekke i lønn for ferie som avvikes etter at den ansatte er tilbake i jobb etter permitteringen. 

Synnøve6
CONTRIBUTOR **

av Synnøve6

Så dersom h*n tar ut en uke ferie i desember, skal h*n trekkes en uke i lønn? Eller oppstår nødvendighet av trekk først når h*n har passert uttak av 4 uker? (vi har 5 uker ferie)

Godkjent løsning
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Ordningen med summarisk utbetaling av feriepenger og samtidig trekk i fast lønn for avvikling av ferie i juni innebærer at den fastlønnede ansatte kan avvikle ferie uten at lønnskjører må tenke på å trekke den ansatte for faktisk avviklet ferie. Når dette trekket i lønn ikke er gjort samtidig med utbetaling av feriepenger må all avvikling av ferie i etterkant og i en periode hvor den ansatte er tilbake i arbeid trekkes i lønnen. 

Jeg mener derfor at h*n må trekkes for alle dager ferie som avvikes etter at denne er tilbake i jobb etter permitteringen. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"