Mine områder
Hjelp
Mette Hagen
CONTRIBUTOR **

Feriepenger og foreldrepermisjon nyansatt

av Mette Hagen

Vi har en ny-ansatt med full opptjening av feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. Han skal avvikle foreldrepermisjon fra 15. juni og 15 uker fremover. Vi utbetaler alle feriepengene i juni måned (fastlønn).

 

Hvis han legger heler eller deler ferien samtidig med foreldrepermisjon - hvordan håndterer jeg dette i juni? 

Alle ansatte får i juni kun feriepenger og ikke lønn. Denne ansatte skal ikke ha utbetalt feriepenger i juni - men skal han ha lønn pga. Permisjonen?

 

1 SVAR 1
Iren Gjengstø
PARTNER

av Iren Gjengstø

Litt vanskelig å svare generelt på, da det kan løses på flere måter. 

Hvis dere forskutterer foreldrepenger, så får han fastlønn for juni på vanlig måte og skal vel da trekkes 5 uker ferie og får dermed negativ lønn i juni som oppveies av feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. Deretter vil han jo få noe redusert lønn i juli (pga trekk av det han gikk i minus i juni), men ellers lønn som normalt under resten av permisjonen. I tillegg skal han jo da ha lønn når ferie faktisk avvikles. 

Dersom dere ikke forskutterer, så stoppes jo lønn fra 15.06 når Nav overtar betalingsplikten under permisjonen. Da må dere jo velge om dere ønsker å trekke han for ferie eller ikke. Det vil jo bli nærmere 3 uker i minus, så et forholdsvis stort beløp. Dette vil dere jo da ikke få trukket inn før permisjonen er avsluttet, noe som fører til at han får lite lønn utbetalt når han returnerer etter permisjonen. Alternativet er å ikke trekke han for ferie, men utbetale lønn for 1-14 juni. Når han da avvikler ferie, så trekkes han fortløpende (legge 25 dager på kvote for ubetalte dager i Calendar, så håndterer systemet trekk etter hvert som ferie legges inn). Har han hatt noe ferie hittil i år, så må dere jo vurdere om det skal trekkes inn i juni og at resterende feriedager legges som ulønnet kvote. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"