Mine områder
Hjelp

Halv skatt for nyansatt fra 1.12. i desember, mens vi andre har november?

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Hei. 

Vi har halv skatt i november for våre ansatte.

I år får vi inn en nyansatt 1. desember. Han ønsker halv skatt i desember fordi nåværende arbeidsgiver trekker full skatt i november og halv i desember.

Jeg har kikket litt, men ikke funnet noen mulighet til å velge annen måned for halv skatt for enkelte ansatte. 

 

Noen som vet hvordan jeg kan få til det? For det er vel ingen regel som sier at det ikke er innafor?

13 SVAR 13

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Takk, da gjør jeg det sånn 🙂

Godkjent løsning
Alexandra McArthur Hoff
VISMA

av Alexandra McArthur Hoff

Hei

 

Det enkleste i Payroll vil være å legge inn lønnsart 89010 med negativt fortegn. Legg inn halvparten av skattebeløpet den ansatte skatter den måeden.

 

Mvh Alexandra

 

 

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Så vidt jeg forstår regelverket, blir disse handlingene ikke "etter boka". Det som er mest korrekt for den nye ansatt, er å sjekke at lønn og skatt for november hos tidligere arbeidsgiver er innberettet, gå på Min side hos skatteetaten, sjekke inntekter og betalt skatt og oppdatere skattekort tidlig i desember, like før siste lønnskjøring hos ny arbeidsgiver. Så må lønningskontoret trekke fullt trekk som for alle ansatte, dog etter oppdatert skattekort. 

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Ja, var inne på tanken selv, men tenkte at de beregningene skattemyndighetene gjør da kanskje legger til grunn at det er halv skatt i desember, og da er jeg i så fall like langt.  Noen ganger er det kanskje lurt å ikke tenke så mye 😉

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Best om Ivar Grønndahl fra Visma kunne svare på dette spørsmålet. Det jeg er helt sikker i, at vi kan trekke mer i skatt dersom ansatt ber om det, men ikke mindre.

av Ivar Grøndahl1

Hvis arbeidsgiver utbetaler lønn med halv skatt i desember, vil dette også gjelde nyansatt som har begynt 1. desember. Det er ikke noe skatterettslig krav om at arbeidsgiver skal sjekke hva som er gjort hos tidligere arbeidsgiver. Så teoretisk kan en skatteyter får lønn med halv skatt i november hos gammel arbeidsgiver, og det samme hos ny arbeidsgiver i desember. 

Vi tenker derimot det er god personalpolitikk å påse at dette ikke skjer, slik at ansatt vil kunne få restskatt. 

Hei og takk for svar.

Her er imidlertid utfordringen at det er andre veien. Ny arbeidsgiver (oss) trekker halv skatt i november. Nåværende arbeidsgiver trekker halv skatt i desember. Personen begynner hos oss i desember og får da i utgangspunktet full skatt både i november og desember. Spørsmålet er hvordan jeg kan trekke halv skatt på han i desember når øvrige ansatte har halv skatt i november. 

Det er systemspørsmål. Dessverre kan jeg ikke det. Hvilket lønnssystem gjelder det?

 

Det er Visma.net Payroll. 

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei - du kan kanskje legge inn en manuell korreksjon med lønnsart for korr. forskuddstrekk? Så lenge det ikke blir negativ skatt, skal vel det gå?

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Enig, tror ikke jeg ville gjort det mer komplisert enn det.  Forklaringen på hvorfor har mann jo.  

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Finner ingen lønnsart for å kunne redusere skattetrekket, kun øke det. Ser det også står i en halv skatt-artikkel her inne, at man kan bruke en lønnsart for å trekke mer skatt hvis ønskelig. Det er vel også iht. lovverket. Derfor skulle jeg gjerne ha funnet en mulighet som gir avvikende måned for halv skatt-funksjonalitet på den ansatte. 

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Takk, det kan jeg sjekke nærmere. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"