Mine områder
Hjelp
VAKO
CONTRIBUTOR **

Hvordan registrerer already utbetalte (utenom lønn) KM godtjørelse i payroll?

av VAKO

Hei,

Jeg bruke ikke expense pr idag. Jeg betale km godtj. basert på 4.48 når jeg få reiseregning fra ansatte rett til sin konto (uten å vente på lønnskjøring). Dette har jeg ikke registrert i payroll, og jeg forstå at de må gjøres. Når jeg prøver å gjøre, det viser seg at det blir ekstra utbetaling til ansatte med dette beløp, men i praksis har alle fått betalt ferdig.  

 

Hører gjerne fra dere:)

 

 

3 SVAR 3
VAKO
CONTRIBUTOR **

av VAKO

Takk for hjelpen.

 

Jeg har hukke av. 

 

En ting til, Jeg ser at noe av KM gjelder 2022- og var annen sats som gjaldt. kan jeg lage eget LA som ikke har regler med splitting?

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei

Hvis du har utbetalt satsen 4,08 til de ansatte i 2022, så må du splitte beløpene, da 3,5 er skattefritt og 58 øre er skattepliktig. 

Antar at du kan lage ny lønnsart som innberetter disse satsene i stedet for 4,48 kr.

Så lenge dere ikke har kontraktsfestet i arbeidsavtalene at dere skal følge statens satser, så kan du innberette ett lavere beløp på det som er skattepliktig i år uten at det skal føre til problemer. Tror jeg.

 

Godkjent løsning
LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei 

Du kan løse dette ved å trekke beløpet som allerede er utbetalt med f.eks lønnsart 13120 forskudd variabelt trekk.

Eller at du tar vekk haken for utbetaling på de lønnsartene som er kjedet mot 17100, 311000 og 316000

 

LNO_0-1702460296296.png

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"