Mine områder
Hjelp
Helga-Lise
CHAMPION *

Lønnsart - bompenger

av Helga-Lise

Hei,

det begynner å gå opp for meg at lønnsarten vi bruker for bompenger (24510), inneholder trekkplikt. Men bompenger på yrkesreise utløser ikke trekkplikt? https://www.visma.no/erp/guider/regler-bilgodtgjorelse/guide_11200805/?__FormGuid=d9f8946a-4dbd-4c3a... 

 

Finnes det en generell oversikt på lønnsarter mon tro? 

4 SVAR 4
Helga-Lise
CHAMPION *

av Helga-Lise

(hører med til historien at avstemmingene i regnskapet ikke stemmer helt her - da er det den skattepliktige delen av kjøregodgjøringen og bompenger som er avviket).

Helga-Lise
CHAMPION *

av Helga-Lise

Ok, vi ber i utgangspunktet ikke om bilag - det føres bare opp beløp i henhold til satser som gjelder for autopass på den aktuelle strekningen. Dermed så er det skatteplikt. Men burde vi hatt to typer her da? Takker gjerne ja til til en mal for oppsett på lønnsarter og koble opp mot type utlegg:)

av Ivar Grøndahl1

Kan også utbetales trekkfritt selv om det ikke er bilag, men fremgår av reiseregning. Følger av skattebetalingsforskriften § 5-6-11 (6) Som utgiftsrefusjon etter denne bestemmelsen regnes også dekning av diverse småutgifter uten bilag, som utgifter til bompassering, parkometer o.l. når disse kan anses som nødvendige utgifter i forbindelse med arbeidet eller oppdraget, og utgiftene fremgår av reiseregning, jf. § 5-6-12 tredje ledd.

av Ivar Grøndahl1

Det stemmer... dekning av kostnader til bom på yrkesreiser er skattefritt og ikke opplysningspliktig når det refunderes etter bilag.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"