Mine områder
Hjelp
Synnøve K
CHAMPION *

Lønnsjustering, problem med dato og retroaktive beløp

av Synnøve K

Vi utbetaler lønn opptjent en måned, i starten av måneden etter. Dvs vi nå i mai utbetaler fastlønn og timer som ble arbeidet i april måned. Vi har problem med Payroll vil kjøre retroaktive verdier når vi tar en lønnsjustering. Om en ansatt går opp i lønn midt i måneden, feks april, vil systemet automatisk kjøre retroaktiv etterbetaling for lønn som ble utbetalt tidlig i april, men som gjaldt mars. Den ansatte vil dermed få for mye utbetalt. Vi må derfor oppgi lønnsendring i mai i stedet, men får da feil lønnshistorikk siden dette ikke er riktig.

 

Nå har vi lønnsjustering på 200 ansatte med justering fra 01.04.22. Siden vi lønner timer og fastlønn nå i mai, men som gjelder for april, skal det ikke være etterbetaling. Systemet beregner etterbetaling for en måned om vi setter 01.04.22 og vi har derfor sett oss tvunget til å sette endringsdato 01.05.22. Vi kan ikke legge inn manuelle korrigeringer for å justere vekk etterbetalingen på 200 stykker. Er det en løsning på hvordan vi skal få lønnshistorikken vår riktig her uten retroaktive beløp? Det blir også feil rapportert i a-meldingen når det gjelder siste lønnsendringsdato/stillingsprosent. Dette kan også bli ett problem med feks nav for den ansatte.

6 SVAR 6
Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Jeg har samme problem. Vi importerer også timer fra annet system og utbetaler både timelønnede og månedslønte etterskuddsvis. Jeg kan ikke velge transaksjonsdato på timene. Dvs at timer for april som importeres i mai, ligger med dato 31.5. For å justere lønningene, så må jeg legge inn feil dato, dvs 1.5. hvis lønnen skal justeres fra den 1.4. Helt håpløst. Har tatt dette med Visma og fikk til svar at ingen utbetaler lønn etterskuddsvis.. Fikk også til svar en gang at jeg kunne utbetale den 30 i måneden. Prøv det den som vil å for det første få alle timer inn, og så gå gjennom og sjekke alt på en dag. Et annet svar var at alle hadde jo fast månedslønn.. Nei i håndverksbransjen er det ikke sånn i hvert fall. Ser heldigvis ut til at Visma nå har forstått at mange har lønnsutbetaling etterskuddsvis. Håper virkelig på en forbedring her. Mye manipulering i dette systemet for at endringer ikke skal få retroaktiv justering.

av Alexandra McArthur Hoff

Hei 😊 

Ser Marianne har svart deg riktig. For at justering av lønn skal gjøres riktig så er det vesentlig at transaksjonen kommer fra riktig periode.

Timer fra april må ha dato i april som hun sier. Legges det inn manuelt i Payroll må det velges transaksjonsdato påriktig måned. Hvis dere importerer via fil kan også dette spesifiseres i importen: Velg måned transaksjonen "kommer fra".

 
Fastlønn etterskudd er det pr nå ingen god løsning på. Så der må dere "manipulere" med å velge feil endringsmåned. Dette er planlagt forbedring på i Q3 hvor du kan spesifisere at transaksjoner skal komme fra f.eks april, men utbetalingsdato er i måneden etter.
 
Mvh Alexandra

 

Synnøve K
CHAMPION *

av Synnøve K (Oppdatert ‎03-05-2022 13:32 av Synnøve K )

Jeg fant tilslutt hvordan jeg endrer måned på import av transaksjoner, takk! Men det hjelper lite når fastlønnen vår står i mai, den får jeg ikke endret. Hvordan vil da en lønnsjustering pr 01.04.22 påvirke feks etterbetaling av timer om jeg importerer timer på den 30.04.22 men selve lønnskjøringen står i mai? Vil det bli etterbetaling på disse timene? 

 

Litt rart at Payroll mener vi skal "manipulere" lønnskjøringen vår slik. På grunn av retroaktive transaksjoner må vi legge inn feil datoer for all endring på lønn, dette gir feil opplysninger til nav og så videre via a-meldingen. Jeg er også spent på hvordan da dette blir når pensjonsselskapet vårt begynner å hente opplysninger via a-meldingen, for da blir også dette feil.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

@Synnøve K fastlønnede lønnes forskuddsvis hos oss, så da ordner det seg der så lenge vi ikke er mer enn 1 måned på etterskudd med etterbetalingen.  Er ny i systemet i år, så har ikke gjennomført en lønnsjustering enda - bare prøvd å planlegge hvordan dette kan løses.

Synnøve K
CHAMPION *

av Synnøve K

Takk for svar! 🙂 Men hvordan gjør dere det med fastlønnet? Det er jo ikke en transaksjon på fastlønnen, den ligger jo bare inne i systemet. Vi har så mange ansatte at alt av timer kommer inn via importfil fra ett annet timesystem. Vi klarer ikke å justere datoen på denne, den kommer inn på inneværende måned når vi tar importen i Payroll. Føler oss låst til å legge inn feil datoer på stillingsendringer og lønnsendringer.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Vi har også dette problemet, for å unngå det legger vi inn transaksjonsdato måneden før -for å sikre at etterbetalingen skal bli riktig.  Ved lønnskjøringen i mai, legger vi inn registreringsdato i april manuelt på hver manuelle registrering...

Har ikke funnet noen bedre måte å gjøre det på.

EideMarianne_0-1651497325676.png

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"