Mine områder
Hjelp
Merete12
CONTRIBUTOR ***

Ny tariff timelønte

av Merete12

Hei. Jeg har endret timesats på de timelønte, jmf ny tariff, med dato 01.04.24. Jeg kjører to lønnskjøringer pr mnd. Fastlønn og timelønn. Timelønnen kjøres som en ekstrakjøring. Jeg har nå opprettet ekstrakjøringen - timelønn april, som skal utbetales 15.05. Nå ser jeg at lønnskjøringen automatisk har fått etterbetaling på timene fra mars, som ble utbetalt 15.04. Det blir feil. Jeg skal kun ha ny timesats på timene for april (de er enda ikke importert). Ingen etterbetaling. Hva gjør jeg for å få det til? Må jeg legge inn feil dato for når de ansatte skal ha ny timesats? Altså velge ny sats fra 01.05.? Eller kan jeg legge inn rett dato, 01.04. og så slette de automatisk genererte etterbetalingene? Men det blir en ganske stor jobb! I tillegg ser jeg at systemet har etterbetalt alle lønnsarter jeg lønnskjørte i mars. Timelønn, overtid, helligdagstillegg mm. Bedriften vår har en policy på at det er kun timelønn som etterbetales. Hva gjør jeg for ikke å få etterbetaling på enkelte lønnsarter?

3 SVAR 3
Kjersti Snekkevik
CONTRIBUTOR ***

av Kjersti Snekkevik

Jeg skulle endre lønn midt i måneden på en timelønnet. Jeg prøvde forskjellige datoer for å få det riktigst mulig (det må legges en måned seinere for å unngå problemet med etterbetaling) men dette medførte et systemtrekk på mannen som bare viste på lønnslippen. Det lot seg ikke fjerne og jeg endte med å legge inn ekstra lønn for å kompensere for trekket. Så pass på hva som legger seg i bakkant hvis du endrer på datoen for lønnsøkning.

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Hei, mistenker at importen plasserer timene tidsmessig i lønnskjøringsmåneden, og ikke med dato i opptjeningsmåneden. Altså vil timer utbetalt i april stå med dato i april, selv om disse er opptjent i mars. Altså vil endring av timesatser fra 01.04. påvirke timer utbetalt i april. 

Den kjappeste måten å få til det du ønsker er jo å angi ny sats fra 01.05. selv om dette blir litt forvirrende i historikken. 

Du kan jo også velge å importere timene utbetalt i april på nytt og datere disse til mars, og så importere en gang til med omvendt fortegn på antall til april slik at du får nullet importen fra april-lønnen i april, da vil ny timesats fra 01.04. ikke medføre noen faktisk etterbetaling selv om du får en haug med timer som går frem og tilbake. 

 

Mulig du kan velge å slette importen fra april, importere på nytt med dato i mars. Det er alltid risky å slette noe i Payroll siden det da finnes lønnskjøringer som ikke har noen historikk-transaksjoner som man kan søke opp. 

Uansett kan du velge å kjøre en ekstra korreksjonskjøring med rettingene - som da bør gå i null, før du kjører den nye kjøringen i mai med timer fra april.

Lykke til. 

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

En liten presisering er kanskje også på sin plass. Husk at dersom du skal "flytte" timene for mars så vil Payroll alltid med standard lønnsarter innrapportere trekk i lønn i perioden for opptjening, mens utbetaling av lønn alltid kommer på lønnskjøringsperioden. Så du må passe på at også den nye utbetalingen av timene for mars gjøres med en timelønnsart som plasserer innberetningen i samme periode som trekket.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"