Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Oppdeling av utbetaling av feriepenger til timelønnede

av Eide Marianne

Jeg har standardavtale som sier at feriepenger skal utbetales i juni.  Våre timelønnede som har  feriedager til gode når sommerferien er avviklet, skal ikke ha alle feriepengene utbetalt i juni.  Jeg har forstått at det ikke er mulig å overstyre feriepengebeløpet til utbetaling når avtalen i Payroll sier feriepengeutbetaling i juni?  Så for å få til dette må jeg utbetale feriepenger til disse manuelt, slik at jeg får overstyrt beløpet, og derfor lage en egen avtale for dem som sier feriepengeutbetaling i f.eks. desember.

 

Noen som kan bekrefte dette?

11 SVAR 11
Tore Bi
CONTRIBUTOR **

av Tore Bi

Ja - det er slik det er nå - selv om der er haket av for "Løst!".  For å begrense merarbeidet har jeg valgt å sette ferieavvikling til desember.  Da er det mulig å registrere feriepenger fullt ut for de som vil ha utbetaling i juni eller juli.  Men da er det også mulig å fordele i samsvar med avviklet ferie.  Da anbefaler jeg å ta ut feriepengeoversikten i regneark - lage fordeling på antall feriedager (25) og deretter lage multiplikator for antall dager hver enkelt tar ut.  Det er også mulig å bruke arket for datoregistrering for antall dager.  Visma er anbefalt automatikk for registrering av antall dager eller antall timer avviklet ferie.  Det bør være mulig å få til

Tore Bi
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

@Jon Harald Tune enig med deg, men jeg fikk bekreftet at det var slik jeg oppfattet og at dette er måten å gjøre det på i Visma pr. i dag.  Absolutt ikke en tilfredsstillende løsning, så håper virkelig dette blir en endring på!

Jon Harald Tune
CONTRIBUTOR **

av Jon Harald Tune

Jeg reagerer litt på at denne tråden er merket med "Løst"...

At Visma lanserer et lønnssystem som ikke tar høyde for ferielovens §11 - "Deles ferien skal feriepengene fordeles tilsvarende".

Dette er ganske essensielt for virksomheter med timelønn. Når ferie avvikles reduseres timelønna og kompenseres med feriepenger. I Payroll, slik det fremstår nå, er dette ganske komplisert å holde styr på.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takker alle for tilbakemeldinger her, og ser at flere ønsker seg en mer fleksible løsning som fortsatt vil være i henhold til lovverket.

Siv Saxerud
CHAMPION *

av Siv Saxerud

Har skrevet dette under en ide at man skal kunne lage en avtale som følger ferieloven. Vår avtale ligger alle inne på i desember da vi har ferie i påsken, sommer og jul. De som skal ha alt i juni fører vi da bare inn 16100 og 6120 uten beløp, da blir alt utbetalt. Mens de andre må jeg regne, noe som medfører mye manuelt arbeid. 

Tore Bi
CONTRIBUTOR **

av Tore Bi

Dette er riktig oppfattet.  Men mange bedriftsledere (og lønningsansvarlige) gjør forenklinger ut fra hva som kan være praktisk - selv om dette er å "kutte hjørner"  (Avvike fra gjeldende lov)  Dersom foretak uten tariffavtale skal fravike regelen, skal man egentlig gjøre avtale med hver enkelt ansatt.  Med tariffavtale kan det gjøres felles avtale for alle ansatte via tillitsmannsapparatet og de vanlige avtale- og forhandlingskontaktene som finnes i bedriften.  

En annen viktig regel å forholde seg til er at arbeidsgiver skal overføre tilgode feriepenger til neste år dersom den ansatte får godkjent søknad om å overføre ferie til neste år.  Egentlig er bedriften pliktig til å betale feriepenger når vanlig lønn faller bort. 

Det burde vært mulig å tilpasse et nytt og moderne lønnssystem som Visma Payroll å fordele feriepenger  automatisk i samsvar med hva som blir registrert som feriedager i kalender for hver ansatt.  NÅr lønnssystemet er så avanset mht til tid og dato, burde dette vært mulig å få med.  

Tore Bi
TrineYNWA
CONTRIBUTOR ***

av TrineYNWA

Helt enig med deg, Tore! Payroll virker ganske uferdig og jeg angrer på at jeg ikke tviholdt på H&L til siste slutt.. Oppdager stadig mangler, der noen kan løses med avanserte "hit og dit-føringer" og triksing, mens andre ikke har noen løsninger i systemet.. Tenker at minimumkravet for et lønnssystem må være at de lovpålagte tingen er på plass før man velger å legge ned et fullt fungerende lønnssystem og tvinger brukerer til å bytte.

 

Det meste er jo planlagt å gjøre noe med, sier Visma, men man ser at noe av det som blir løst, er løst på en måte som er ubrukelig for oss som bruker systemet, ref den nye NAV fraværsstatistikken.... Men heldigvis, når man er så misfornøyd som jeg er, så kan det jo bare bli bedre..

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Dette er til å grine av... Utrolig at det går an å gjøre det så tungvint. Her må det komme nye løsninger omgående!

Godkjent løsning
TrineYNWA
CONTRIBUTOR ***

av TrineYNWA

Hei,
Jeg har samme problemstilling da vi ikke har fast måned for utbetaling av feriepenger til våre ansatte.. De får FP utbetalt etterhvert som de skal avvikle. Fikk da følgende svar fra Visma: "Ansatte uten fast måned for feriepenger, bør ha en ferieavtale med utbetalingsmåned desember. Også legger du inn feriepenger manuelt fortløpende som de skal ha det".

Så vil man jo videre få utfordring i desember om noen skal overføre feriedager og også feriepenger, og dermed ikke ha utbetalt FP i desember.. Og da man ikke kan slette FP transaksjonen manuelt i lønnskjøringa og Payroll kanskje er litt uferdig, så må man gjøre noen ekstra grep der også 😅

"Per i dag har vi ingen standard funksjon for å overføre feriepenger til neste år, men det er noe vi jobber med for å enklere kunne løse den problemstillingen. Slik kan du løse det i dag:
Det er som du sier ikke mulig å slette transaksjonen når du kommer til desember. Opprett derfor en lønnsart, denne anbefaler vi å opprette fra "blank" og ikke kopi av feriepengelønnsartene da de påvirker en del i forhold til akkumulatorer og feriepengelisten. Lag lønnsart fra blank og lag den helt lik standard feriepengeliste med unntak i fanen "Avansert". Her skal det ikke være noen skript slik det er på standard lønnsart, men sett feltet "Beløp" til Påkrevd" så kan du styre beløp selv når transaksjonen registreres. Legg inn en transaksjon på den nye lønnsarten med negativt fortegn slik at det "nuller" ut transaksjonen som automatisk er generert i desemberkjøringen.

Husk også at feriepengene er trekkpliktige dersom de overføres til neste år. Så ved utbetaling neste år må det legges inn på lønnsart som genererer skatt, eventuelt legg inn på 89010 - Ekstra skattetrekk"

 

Håper dette var til hjelp 😊

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Tusen takk for svar!  Ser da at det blir som jeg tenkte, det må opprettes egen avtale - i stedet for at vi enkelt burde ha mulighet til å overstyre beløpet slik som i H&L.  I utgangspunktet er det ikke snakk om å overføre feriepenger til neste år, bare dele dem litt opp gjennom ferieåret.  Håper det kommer en enklere løsning også her.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Det håper jeg også 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"