Mine områder
Hjelp
Hstickler
CONTRIBUTOR **

Registrere gradert sykemelding

av Hstickler

Hei,

 

en fast ansatt har vært 40 % sykemeldt siden 4. mars. (100 % stilling og fast lønn). Det er utbetalt normal lønn for mars da arbeidsgiver forskutterer all lønn.

 

I dag fikk jeg høre fra NAV at det ikke skal beregnes AGA på sykepenger, så for april må jeg registrere dette korrekt i Payroll. Må da fastlønn stoppes med 40% og deretter tillegges en egen lønnsart for sykepenger? Hvilken kode er i så fall rett å bruke? Vi søker refusjon fra NAV i etterkant da det nå er oversteget arbeidsgiverperioden. (Er søkt refusjon fra 20. mars - 03. april), men usikker på om jeg ønsker å gjøre retroaktive endringer for forrige måned).

 

Hvordan registrerer jeg dette korrekt til kommende lønnskjøring?

4 SVAR 4
Hstickler
CONTRIBUTOR **

av Hstickler

Glemte skrive at vedkommende er 40 % sykemeldt i perioden 04.03 - 19.04. Deretter 100 % sykemeldt ut april. Muligens noe ut i mai også.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

 

Vi kjenner ikke til at det er noen endringer her.

Du registrerer refusjonen når du har mottatt denne fra NAV på lønnsart 14000 - Sykepenger refundert av NAV, og får da reduserte grunnlag for arbeidsgiveravgift.

 

For ytterligere spørsmål i denne saken vennligst ta kontakt med support på skysupport@visma.com eller telefon 21 89 64 04.

 

Med vennlig hilsen

Wenche Jacobsen

 

Hstickler
CONTRIBUTOR **

av Hstickler

Bare så jeg forstår det rett; skal lønn kjøres som normalt med lønnsart 1000 mens man er sykemeldt, og ikke registreres som sykepenger med lønnsart 108500, 108510, 108520, 108530, eller 108540? Jeg skulle da gjerne visst når disse lønnsartene benyttes. Finnes det en brukerveiledning for Payroll? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

 

Du kan gjerne bruke disse lønnsartene for å få korrekt behandling av sykepenger i lønn/regnskap. Tanken er at dette på sikt skal gå automatisk, basert på sykefraværet som er registrert i Visma.net Calendar, men inntil det er på plass kan du stoppe fastlønn og føre sykepenger på disse lønnsartene.

 

Du finner brukerdokumentasjonen for Visma.net Payroll her: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Kom-igang-brukerdokumentasjon/ta-p/105.... Jeg er usikker på om du finner noe om behandling av sykepenger her, så vi vil opprette et brukertips for dette.

 

Takk for innspill og ha en fin dag 😊.

 

Med vennlig hilsen

Wenche jacobsen

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"