Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Sluttdato ansatt

av Eide Marianne

Når er det riktig å registrere sluttdato på en ansatt, før eller etter at siste lønnskjøring på den ansatte er kjørt?  Vet ikke om dette har noe å si.

 

Har ellers erfart at registrering feriepenger sluttoppgjør må ha dato måneden etter sluttdato, hvis ikke kommer ikke feriepenger av ev. lønn utbetalt samme måned med.

4 SVAR 4
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Jeg valgte å legge inn sluttdato(15.11.23) før avslutning av lønnskjøringen for desember, da ble den ansatte ikke med på lønnskjøringen!!!!!!

Hva gjør jeg nå, ser det er en knapp "ansett på nytt", men vil det bli riktig?  Håper Visma kan svare på dette så snart som mulig.

Godkjent løsning
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Da har jeg kontaktet support og fått følgende svar, som sikkert kan være greit å vite for andre også; 

"Det har ikke noe å si når du setter sluttdato - vi anbefaler å sette sluttdatoen så fort den er kjent. 
For få den ansatte med i lønnskjøringen etter sluttdatoen må du registrere variable transaksjoner på den ansatte under fanen transaksjon i Employees. "

Jeg hadde lagt inn transaksjonene under den nye muligheten for registrering av variable transaksjoner, som jo er mye raskere;

EideMarianne_0-1701872253092.png

Sikkert greit å vite for andre også.

Fredrik Førli
CONTRIBUTOR *

av Fredrik Førli (Oppdatert ‎06-12-2023 10:32 av Fredrik Førli )

Finn den ansatte igjen i Employees - Inaktive. Så legger du lønnen vedkommende skal ha som variabel transaksjon, med dato f.eks. 1.12.23. Da bør den ansatte komme med på desember-lønnskjøringen. 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takk for svar.  Sluttoppgjør feriepenger ligger med dato 01.12, og kommer ikke med, så da er jeg usikker på om det vil hjelpe å endre dato på de andre transaksjonene...

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"