Mine områder
Hjelp
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

Sykemeldt, ferie og sagt opp.

av Charlott1

Hei.

 

Har en ansatt som var sykemeldt fra 010622-080822 med sykepenger fra NAV. Han har sagt opp sin stilling slik at siste arbeidsdag er 090922. Ansatte skulle avvikle ferie fra 090822-060922 og avspassere de siste dagene. Nå har det kommet en ny sykemelding i tidsrommet 290822-040922. Lurer da på:

  • Dette er en ny arbeidsgiver periode, slik at vi må betale ut lønn i 16 dager?
  • Sykemeldingen overstyrer feriedagene, slik at ubrukte feriedager utbetales ved sluttoppgjør?
5 SVAR 5

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Her har ikke arbeidstaker gjenopptatt arbeidet sitt før han på nytt ble sykmeldt, ferie regnes ikke som å gjenoppta arbeidet. Det er da ikke ny arbeidsgiverperiode.

 

Ferie utsettes ikke automatisk ved en sykmelding. Arbeidstaker må fremsette krav om å utsette ferien. Fremsettes ikke slik krav, vil ferien i utgangspunktet avvikles som ordinært. I praksis ser vi at mange arbeidstakere tror at ved å levere sykmelding har de fremsatt slik krav, så her kan det være lurt å snakke med arbeidstaker om han ønsker å utsette ferien. Dersom han krever å få utsatt ferien pga sykmeldingen, er 100 % sykmeldt, og vilkårene for sykepenger er oppfylt, vil han kunne motta sykepenger for de dagene han er sykmeldt. Dersom man da ikke har utbetalt feriepenger/lønn til ham for disse dagene, vil lønn/feriepenger til gode for den utsatte ferien utbetales når han slutter. 


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

Hei.

 

Takk for svar. Da skal jeg høre med ansatte om han vil utsette ferien. Hvis han vil dette så er lønn utbetalt for disse dagene. Kan vi kreve refusjon fra NAV de dagene han er sykemeldt?

Ja, her sender dere inn inntektsmelding og krever refusjon på vanlig måte.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

Hei igjen. Har et spørsmål til. Kan arbeidsgiver nekte for at man krever feriedager tilgode når han er i oppsigelse?

av Monica Bremtun-Olaussen - (Oppdatert ‎01-09-2022 10:10 av Monica Bremtun-Olaussen - VISMA )

Tenker du på å nekte den ansatte å fastsette avvikling av feriedager til gode i oppsigelsestiden? Dette avhenger av hvor mange feriedager han har igjen, når oppsigelsestiden er over, og når han har sagt opp.

 

Utgangspunktet er at arbeidsgiver bestemmer tiden for ferien, jf. ferieloven § 6 nr.1. Hovedregelen er derfor at arbeidstaker ikke kan kreve ferie lagt til oppsigelsestid. 

 
Unntaket er at arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden, (1. juni – 30. september), jf ferieloven § 8 nr. 4 og § 7 nr. 1. Er det ikke tid til å avvikle ferien innen hovedferieperioden etter oppsigelsesfristens utløp, vil arbeidstaker kunne kreve å få avvikle hovedferien (3 uker) i oppsigelsestiden. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15. august, kan likevel ikke kreve at ferien legges til tiden før 30. september.
 

Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"