Mine områder
Hjelp
Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

etterbetaling ved lønnsoppgjør

av Anne Liv Skjeggedal

Hei,

 

Vi er snart ferdige med lønnsoppgjøret, og kjenner at jeg gruer meg til å legge inn dette.

Dette skal etterbetales fra 1. mai.

 

Hvordan har dere løst dette med tanke på dato og retro a-meldinger?

 

Blir det generert retro hvis man legger inn 1. mai som endringsdato?

 

Vi har timelønnede som har etterskuddsbetalt, her skal det vel etterbetales både kveldstillegg og evt overtid?

Vi har også noen fastlønnede som får betalt for inneværende måned.

 

22 SVAR 22
Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Selv om du utbetaler etterskuddsvis? Legger du inn timer manuelt? Jeg importerer timer fra annet system. Jeg kan ikke endre dato på importerte timer. Har altfor mange folk og altfor mange lønnslinjer. 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Ja, jeg legger inn timer manuelt, så vet ikke hvordan det fungerer med import.

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Kan du kjøre to eksporter? Trur jeg kommer til å gjøre det. Da kan du kjøre en før en endring og en for det som gjelder etter?

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Dette er jo allerede importert og kjørt lønn på. Endringen skal være fra 1.5. 

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Hvis du legger inn registreringer manuelt, så er jeg med på å legge inn annen dato. Jeg mente å endre satsen i employee. Da skal etterbetaling bli gjort automatisk. Har testet dette med månedslønte. Må legge inn dato 1.6. iom at mai-lønnen utbetales i juni.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Jeg legger også inn riktig (virkelig) dato i Employee, og når jeg da på all lønnsregistrering bruker den virkelige datoen så fungerer etterbetalingen.

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **

av Elisabeth Pretzinger1

Jeg skal også regulere timelønte fra 1.5. men legger inn 1.6. som reguleringsdato fordi mai-lønnen ble utbetalt i juni. Payroll takler jo ikke etterskuddsvis utbetaling av lønn. 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Vi har etterskuddsbetaling for timelønnede, og etter at jeg ble klar over hvordan etterbetalingen fungerer i Payroll har jeg blitt veldig bevisst på å legge inn riktig dato når jeg registrere timelønn/overtid etc.  Så på lønnsutbetaling for juni, legger jeg inn registreringene med dato i mai, da utbetalingen gjelder arbeid utført i mai.  Da vil etterbetalingen fungere på automatikk.  Jeg passer også på at hvis noen får en lønnsendring midt i en måned, så deler jeg reistreing av timer i to - før og etter lønnsjusteringen - slik ble etterbetalingen riktig også her.  En annen ting er at det på lønnslippen er vanskelig for den ansatte å se at etterbetaling er gjennomført - så her måtte det en ekstra forklaring til for dem.  Jeg er ny bruker av året, og er langt fra trygg i Payroll, men denne måten å etterbetale på har funket for oss.

EHA
CHAMPION *

av EHA

Jeg var og bevist på dette.  Funket bra.  Jeg vet jo når de får lønnsendringer, så ikke det store problemet.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Men vil du ikke da få retroverdier i juni, juli og august?

 

Ja, håper snart lønnsslippene blir bedre 🤞

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Vi har lønnsregulering 01.04, og det ble etterbetaling 01.06, så skal ikke ble noe mer retroverdier av etterbetalingen.  Retroverdiene har uansett ikke medført endringer i AGA eller skatt på tidligere terminer.

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Dato er svært avgjørende i Payroll! De burde været svært mye tydeligere på dette når de tvinget oss over på et system som fungerer helt annerledes enn det vi var vant til/H&L.

Godkjent løsning
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Det ble retroverdier når jeg kjørte etterbetaling i juni, men skatt og aga endres ikke for tidligere perioder da dette gjelder på utbetalingstidspunktet.  Det ble sendt nye A-meldinger for tidligere perioder, men de var helt identisk til opprinnelig sendte a-meldinger.

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051 (Oppdatert ‎30-08-2022 10:59 av Enel051 )

La du da inn nye timesatser under employees og stilling fra en bestemt dato?

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Ja

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Kan det da være at eneste endring på de nye a-meldingene var dato for siste lønnsendring?

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Ja, det stemmer.  

Godkjent løsning
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Slik jeg har forstått det skal dette ikke skape retro a-meldinger. Grunnen til at det skjedde før var at dato for siste lønnsendring ble rapportert pånytt på tidligere innsendte a-meldinger. Mener å ha lest at det nå ikke lenger vil skje om det bare er den opplysningen som er endret. Etterbetalingen skjer jo når den skjer og skal dermed på den a-meldingen.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Da krysser jeg fingrene for at det er riktig.

Tusen takk for svar 😊

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051 (Oppdatert ‎30-08-2022 10:53 av Enel051 )

Holder på med det samme, har lagt inn det meste og hos meg er det retroverdier.....

 

Kanskje du finner hjelp her: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Etterbetale-lonn/ta-p/240109

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"