Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Endre info i ELMA

av Anonymous

Hei,

I byrået jeg jobber, skal vi nå jobbe aktivt for å få kundene over til AutoInvoice for å sende og motta EHF. Men har en liten problemstilling jeg håper dere kan hjelpe meg med..

Har en kunde som er kunde til Telenor mobil. Vår kunde var ikke registrert i ELMA for å sende og motta EHF. Telenor opprettet da automatisk avtale for EHF til DNB slik at kunden da mottar faktura direkte i nettbanken. Kunden er dermed registrert i ELMA uten å ha tatt et valg rundt dette.

Vi ønsker å få kunden flyttet over til Visma AutoInvoice for å kunne ha litt bedre kontroll på fakturaflyten og denne kunden er enig i det. Har dermed to spørsmål:

1. Hvordan får vi flyttet kunden over til Visma AutoInvoice. Hva må endres i ELMA og lignende?

2. Vi tenker å ha en rutine på hvordan dette skal møtes, da jeg antar at vi kan støte på flere tilsvarende scenarioer hos andre kunder. Vil det kunne være mange kunder som automatisk har fått opprettet avtale uten aktivt å ha registrert seg?

3 SVAR 3

av Svein Holanger

Dette avhenger nok av banken. Noen som har erfaring med å stoppe mottak av EHF i nettbanken, og få meldt seg ut av ELMA, når NETS har registrert dere?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei og takk for raskt svar,

Den er god. Vet dere hvilke krav de ulike bankene har for å stoppe EHF-avtalen? Må det logges inn i nettbanken og sendes melding derfra, eller er det mulig å sende det som e-post?

Dette da vi ønsker å kunne tilby/gjøre dette for våre kunder. Altså få en godkjenning fra våre kunder om at vi kan ta kontakt med banken for å si opp denne avtalen og deretter tegne ny avtale med Visma.

av Svein Holanger

Hei

Hvis man som bedrift er blitt registrert i ELMA og får elektroniske EHF-fakturaer i nettbanken, så er det NETS som har registrert dem i ELMA. Dette har de gjort på bakgrunn av den avtalen bedriften har med banken sin. I den avtalen står det at de kan bli registrert i ELMA av NETS. 

Se mer her: https://community.visma.com/no/software/produkter/Tilleggsprodukter/Visma-AutoInvoice/Brukertips/AutoInvoice/Hvordan-bytter-jeg-aksesspunkt-til-AutoInvoice/

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"