Mine områder
Hjelp
Hilde Ørpen Sakshaug
CONTRIBUTOR *

Mottak av Autoinvoice hos kunder

av Hilde Ørpen Sakshaug

Hei,

Jeg opplever flere ganger at kunder som har autoinvoice ikke har mottatt fakturaen.  Dette får jeg ikke vite før jeg har sendt ut purring pr. post. Vi sjekket om det var lagt inn korrekt e-postadresse, og det var det. 

Lurer også på om dette kan forekomme hos oss da vi noen ganger bare mottar purring.

Hva kan gå galt?

mvh

Hilde Sakshaug

1 SVAR 1

av Svein Holanger

Hei

Ved utsendelse av elektronisk faktura, så skal mottakeren få en epost som forteller at de har mottatt fakturaen. Hvis de bruker AutoInvoice til å motta fakturaene, så har de gjerne Visma Dokumentsenter som system for å se fakturaene. I enkelte tilfeller ser vi at kundene ikke har aktivert eller ikke har aktivert det korrekt i Dokumentsenter. Derfor anbefaler vi at dere avtaler første elektroniske faktura med mottakeren, slik at man får bekreftet at de kan motta den og at den kommer fram, og at mottakeren virkelig er klar for motta. Vi har sett flere tilfeller av kunder som aktiverer mottak i AutoInvoice, men likevel ikke har gjort det som trengs for at fakturaene kommer helt fram.

Hvis det er andre årsaker til at den ikke kommer fram, så anbefaler jeg at dere sender den konkrete saken til deres Vismaforhandler. De kan registrere saken hos oss i Visma, og vi kan forsøke å finne ut hva som har skjedd.

Forøvrig ser vi at stadig flere har skjønt fordelene ved elektroniske fakturaer og får satt opp både mottak og sending via AutoInvoice. Så mens vi venter på at enda flere får satt dette opp korrekt, så får vi bare være tålmodige 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"