Mina produkter
Hjälp
Linda Henning
PARTNER

Möjlighet att välja bort koddel (och annat) i Företagsmall

av Linda Henning
Status: Förslagslådan

När man som Visma.net-konsult implementerar Visma.net åt kund så sätter man oftast upp ett demobolag som kunden testar och godkänner, och därefter sätter vi upp det skarpa bolaget.

Allt som oftast har kunden under testperioden tänkt om vad gäller koddelen och vill lägga till eller ändra om segmenten.

 

Detta omöjliggör att använda Företagsmall för att skapa upp det skarpa bolaget. Att skapa upp från företagsmall sparar mycket tid då mycket inställningar och info följer med, men om koddelen inte är densamma så måste man sätta upp från scratch.

 

Jag skulle därför önska möjligheten att välja om koddelen skall följa med i företagsmallen eller inte. Om somliga fönster då inte heller kan följa med i mallen med tanke på att koddelen läses över så kanske dessa fönster också kan inaktiveras i mallen. Eller att fälten för koddel i dessa fönster då blir tomma. Eller om koddelen blir 0 för företagsmallen och så får man lägga till segment i det nya bolaget.

 

Möjligheten att kunna skapa upp bolag från företagsmallen sparar mycket tid och blir också mer felsäkert då många testade och godkända inställningar från demobolaget följer med.

 

8 Kommentarer
av Jessica Östmark

Vore fantastisk om det gick att få till

Björn Schwab
PARTNER
av Björn Schwab

Det finns mycket att önska kring koddelar. 

 

Vore ännu bättre om en inte låst fast i en struktur som nu.

 

Om en kund om ex 2 år har behov / tänk om rapporteringsbehovet så är en helt låst vid uppsättet vid go-live. 

 

- Det borde bli enklare att lägga till dimensioner.

- Enklare att uppdatera befintliga dimensioner

- Det borde vara möjligt att registrera dimensioner på olika transaktioner i olika kolumner och kombinationer. Nu är användaren låst vid vad som är registrerat i Koddelar istället för att vid registrering kunde välja vad som ska vara kod för ex dim1, dim2, dim3 . 

Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Vi har ett annat problem..

nu när man kan välja var för sig så kan man skapa nya koddelar hur som helst.

 

Jag har lagt in i systemet

Koddel

xxx.00.ppp

xxx.01.fff

xxx.02.rrr

Segmenvärde 1

xxx (den som vi har sagt att vi vill ha)

ttt (från start)

Segmentväde 2 (objekt)

00

01

02

Segmentvärde 3 (underobjekt)

ppp

fff

rrr

Det som nu händer hos oss är

Om man inte är uppmärksam så skapar man helt enkelt nya koddelar

Person1 skal kontera och godkänna fakturan

lägger då in koddel

ttt.01.rrr

på nästa faktura blir det

xxx.02.ppp

Mao nu har du skapat nya koddelar  som har blivit helt tokiga

Detta går att göra helt utan att varna

 

 

 

Linda Henning
PARTNER
av Linda Henning

Hej Karin,

 

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att du kan bli av med problemet genom att bocka ur "Tillåt direktregistrering" på den segmenterade nyckeln SUBACCOUNT.

Så här ser hjälptexten ut för den bocken i fönstret Segmenterade nycklar:

This option affects only the INLOCATION and SUBACCOUNT keys.

A check box that (if cleared) forces the users to specify objects on data entry windows only by selecting existing object IDs from the list.
The list of subaccounts is created in the Koddelar window.
The list of warehouse locations is created in the Warehouses  window.

Select the check box to give the users the ability to enter object IDs on data entry windows as combinations of available segment values—there will be no need to create all the allowed IDs on the dedicated windows before they can be used on data entry windows.

Skärmklipp.JPG


Jag tror att om den bocken är ur så kan man vid kontering endast använda/välja de koddelar som finns i fönstret Koddelar. Om man vill använda en ny kombination av segment så måste man först lägga in den kombinationen i Koddelar.

Jag håller tummarna för att det löser problemet!

Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Tack då provar vi detta

 

Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Linda Henning vi kan inte bocka ur den.

Den är helt går hos oss.

 

Tips hur man löser detta.

 

 

Linda Henning
PARTNER
av Linda Henning

Äsch då, det kan vara så att man bara får välja om den bocken ska vara i eller ur i inställningshjälpen när man skapar upp bolaget. Ledsen att jag inte hade koll!

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här