Mijn Communities
Help
Noor Anneveldt
CHAMPION *

Verlof schrijven over jaar heen

door Noor Anneveldt (Bijgewerkt ‎27-03-2025 13:49 door Noor Anneveldt )

Hoi,

We zijn aan het testen met de verlofmodule in de app en er komen twee vragen in de organisatie op waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Wellicht weet een van jullie het antwoord.

Momenteel is het niet mogelijk om een verlofopname te doen die het jaar overschrijdt. Bijvoorbeeld vanaf 24 december tot en met 5 januari 2026. Heeft dit te maken met (het gebrek aan) saldo/toegekend verlofrecht, of met de harde beperking op het jaartal? Dus is dit in de app richting eind van het jaar wel mogelijk als het saldo van 2026 is toegekend of is het nooit mogelijk om over het jaar heen verlof te schrijven?

Daarbij is het nu mogelijk om het jaartal 2026 te kiezen bij nieuwe verlofopname, alleen er is nog geen saldo toegekend. Is het ook mogelijk om de knop 2026 tegelijktijdig met het saldo beschikbaar te stellen? 

5 ANTWOORDEN 5
Latifa Hachimi
CONTRIBUTOR ***

door Latifa Hachimi

Ik heb bovenstaande zitten lezen en nu ben ik dan wel benieuwd vanaf wanneer medewerkers wel verlof op kunnen nemen in het opvolgend kalender jaar. Kan dit dan echt pas per 01-01-2026?

Wij hebben het verlof voor 2026 al berekend en dan kun je gewoon verlof aanvragen. Ik weet niet hoe het werkt als je nog geen verlofberekening hebt gedaan

De regels zijn simpel; als je verlofsaldo hebt, kun je verlofopnames indienen. 

En dit kan in:

1. Het vorige jaar
2. Het huidige jaar
3. Het volgende jaar

Het meest praktische voorbeeld is zoals Bas aangeeft; na de verlofrechtberekening onstaat er verlofrecht en dus een (positief) saldo.

@Latifa Hachimi   De oorspronkelijk vraag ging in feite alleen over een opname die over jaren heen loopt. Dus bijvoorbeeld een wintersport-vakantie die start eind december '25 en doorloopt tot begin januari '26.
En dat kan helaas niet.

Noor Anneveldt
CHAMPION *

door Noor Anneveldt

Zo, jij bent snel 😉 @Bastiaan Friederichs

Helemaal helder hoor, dank voor je uitleg!!

Goedgekeurde oplossing
Bastiaan Friederichs
VISMA

door Bastiaan Friederichs

Hi @Noor Anneveldt , goede vragen!

Jaar-overschrijdende verlofopnames ondersteunen we inderdaad niet en is een harde beperking.
Heeft niks te maken met wel of geen beschikbaar saldo, maar leverde te veel extra complexiteit op.

De keuze van de jaartallen is bewust gedaan om de 3-eenheid, vorig jaar, huidig jaar, en volgend jaar consistent te blijven tonen aan de medewerker. Uit eerder (UX-)onderzoek is niet gebleken dat dit een probleem was voor de medewerkers. 

Mochten jullie medewerkers daar nu heel anders over denken, laat het dan vooral weten!
Bijvoorbeeld middels een idee ðŸ’¡