Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Artikelstatus

av Anonymous

Hej,

 

jag undrar hur man hanterar olika status I sitt artikelregister. Det händer att en artikel utgår, man har registrerat dubbla artiklar osv osv.

Finns det en funktion för detta? Har hittat funktionen på leverantörskortet men inte på artikelkortet och jag tycker det verkar konstigt om det inte skulle finnas.

 

Tack på förhand.

6 SVAR 6
Peter Callan
VISMA

av Peter Callan

Hej George,

 

Om du har en produkt som ska ersättas med en ny så kan du använda beställningsbehandling i lagersaldo tabellen och kryssa i utgår ur sortimentet. Då kan du inte köpa in mer, men det går att sälja slut på lagret.

 

Om du har en artikel som ska ersättas mot en annan så finns fältet Ersättningsprodukt på produkter tabellen. Då kommer automatiskt Visma Business ersätta den gamla produkten mot den nya vid orderläggning. Du kan även kryssa i spärrad fältet i produkter tabellen och använda det för att ta bort produkten vi urval i fönster och uppslag.

 

Ligger det dubbla produkter så kan du radera om det inte finns transaktioner.

 

Med vänlig hälsning

Peter Callan

Patrick Andersson11
CONTRIBUTOR **

Hej!

Jag hittar ingen spärrad fält i produkt tabellen, antingen är det skit bakom spakarna eller är det vid en viss version denna funktion kom?

Godkänd lösning
Peter Callan
VISMA

Hej

 

Fältet spärrad sätts i behandlingssätt på produkten under fliken Diverse och visas även som ett kryss i kolumnen spärrad på själva produkter tabellen. Dessa fält tillkom i version 13.10.0

 

Med vänlig hälsning

Peter

Jens Skoog
CONTRIBUTOR ***

av Jens Skoog

Hej, såg ditt svar. Jobbar i Visma.net och behöver stoppa artikel för inköp då den utgår men hittar ej det du nämner i inlägget. ?.

/Jens

Hej Jens, här i tråden har vi diskuterat Visma Business. Skriv gärna i forumet för Visma.net så får du kontakt med andra användare av ditt ERP-system!

Godkänd lösning
Wester
CONTRIBUTOR ***

av Wester

Spärrad VB.png

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här