Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Beställningsförslag

av Anonymous

Hej,

 

Ny på Visma Business.... Ber om ursäkt för korkad fråga men hittar ingenting trots att jag letat överallt.

 

Hur får jag Visma att skapa beställningsförslag baserat på glidande medelvärde?

 

Med vänliga hälsningar, Fredrick

1 SVAR 1
Peter Callan
VISMA

av Peter Callan

Hej Fredrick,

 

Det finns tyvärr ingen funktion med glidande medelvärde i Visma Business när det gäller beställningsförslag. Du kan inte ta med historisk försäljning eller takt i beräkningarna, det är endast inneliggande saldo (saldo inkl ändringar till dagen datum) samt framtida lagerförändringar (ej beställningspunkt) som kan användas.

 

Du har att välja mellan följande tre beställningsmetoder:

  • Utifrån saldoförändringar
  • Beställningspunkt
  • Periodisk beställning

Metoden saldoförändringar kan användas på sällanköp produkter. Business räknar med inneliggande lager, min, max nivåer. Du kan välja att ta med framtida lagerförändringar (aggregerad nivå) i beräkningarna, men det finns ingen viktning, du kan välja att ta med per dag, per vecka, per månad eller totalt.

 

Beställningspunkt (Bp) fungerar bra på produkter med stabilt flöde. Här görs två beräkningar mot Bp och om någon av dessa går under punkten så skapas ett förslag. Det är Bp mot inneliggande lagernivå (saldo inkl ändringar till dagen datum), samt Bp mot Min lager – Saldo innanför ledtid – Reserverat utanför ledtid (om Min lager > Saldo innanför ledtid + Reserverat utanför ledtid). Kort kan man säga att beräkningen av Bp "bara" en beräkning om nuvarande lagernivå ligger under Bp eller inte. 

 

Periodisk beställning är inte så vanlig att använda, men fungerar så att man beställning sker till exempel var femte dag. Det kan användas på produkter med kort livscykel eller som fluktuerar mycket. Fördelen med den här metoden är att den kan ta hand om "underefterfrågan": genom att tillåta negativa beställningsförslag får man en indikation på när produkten tappar efterfrågan. Nackdelen är att förslaget automatiskt godkänns, det går alltså inte att backa det.

 

Det finns lite att läsa om detta i hjälptexten under logistik - lager - lagersaldo - fält Best metod.

 

Med vänlig hälsning

Peter Callan

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här