Mina produkter
Hjälp
IngemarJonsson
CONTRIBUTOR **

Flera utval mot samma fält

av IngemarJonsson

Hej,

 

Jag försöker hitta ett väldigt specifikt urval, men tänker att lösningen borde vara applicerbar vid många tillfällen.

 

Det jag i grund och botten är ute efter är ordrar innehållande strukturartiklar där strukturhuvudet inte är frisläppt.

 

Jag använder mig av tabellen Orderrad och har urvalet

(Produkter.Behandl.sätt 6 = 1

eller Strukturh. radnr <> 0)

Då detta ger mig träff på samtliga strukturhuvuden och underliggande artiklar så behöver jag lägga till ett datumintervall och har då matchat Önskat lev.datum mot Dagens datum.

Det är inte optimalt då artiklar som varit restnoterade inte hänger med i urvalet.

 

Det jag söker är ett villkorsstyrt urval som kan fånga upp ordernumret där

 

(ORDERNUMRET.(Produkter.Behandl.sätt 6 = 1

och Frisläppt = 0)

ORDERNUMRET.Strukturh. radnr <> 0

och Frisläppt > 0)

 

Jag hoppas jag gör mig någorlunda förstådd, men visst måste man kunna hitta ett sätt att göra denna typ av urval på? Ska jag utgå från en annan tabell kanske?

 

Tack på förhand!

 

4 SVAR 4
Marcus Persson
CONTRIBUTOR **

av Marcus Persson

Hej Ingemar,

 

Jag tolkar det som att du är ute efter en lista med ordernr på alla ordrar som innehåller minst en frisläppt strukturorderrad vars strukturhuvud har Frisläppt=0.

 

I så fall skulle jag ha gjort så här:

 

Utgå från tabellen Orderrader => Hämta sen fram "Frisläppt" hos strukturhuvudet så här:

Bild1.png

 

Bild2.png

 

Lägg in ett urval på Strukturnivå<>0 och Frisläppt<>0 för att filtrera fram endast frisläppta strukturorderrader. Komplettera sen med ett urval på det inlänkade Frisläppt-fältet och sätt att det ska vara 0 (d.v.s. strukturhuvudet får ej vara frisläppt överhuvudtaget) .

Bild3.png

 

Avsluta med delsummering och "Visa endast delsummor" för att endast få en rad per ordernr i listan.

Bild4.png

 

/Marcus Persson

IngemarJonsson
CONTRIBUTOR **

Jag får ju helt klart träff på rätt artiklar/ordernummer men strukturhuvudet visas inte med detta urvalet. Jag skulle vilja kunna frisläppa strukturhuvudet efter det här urvalet vilket jag inte kan eftersom det inte syns.

Men ett alternativ är ju att koppla in Order tabellen och frisläppa därifrån

MartinaHolm
PARTNER

av MartinaHolm

Hej Ingemar,

Om du står i tabellen Orderrad så har du redan informationen om vilka produkter som är strukturhuvud och behöver inte gå genom produkten. Då kan du bara använda urvalet "Behandl.sätt 4  262144" istället (eftersom behandlingssättet ärvs från produkten), så får du fram alla orderrader som är ett strukturhuvud. 
Om du endast är ute efter orders där strukturhuvudet inte är frisläppt så kanske du inte måste blanda in de andra strukturraderna? 

Jag föreslår nedan urval utifrån tabellen Orderrad:

Behandl.sätt 4  262144

OCH Frisläppt < Antal

Sedan kan du sortera på Ordernr. och välja att endast visa Delsummor, så får du fram alla enskilda ordernr som har en strukturartikel där huvudet inte är frisläppt. 

Tror du att det kan hjälpa dig? 

 

/Martina Holm,

Traventus

Martina Holm

Traventus AB
IngemarJonsson
CONTRIBUTOR **

av IngemarJonsson

Jamen det här är ju något på vägen, men jag vill ändå gärna se strukturraderna så att vi är säkra på att hela antalet på varje strukturrad är frisläppt.

 

Tack för hjälpen 🙂

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här