Mina produkter
Hjälp

Grupperingsfält i Visma Business

av Maria Tufvesson

Detta användartips visar hur du enkelt kan använda grupperingsfält i Visma Business.

Tabeller som innehåller register i Visma Buisness har alla 12 grupperingsfält som du kan använda för gruppering, sortering, delsummor, urval och rapportering. Du kan enkelt döpa om dem så att det passar din verksamhet. Vi ska visa hur du använder ett grupperingsfält i aktörs-tabellen, som innehåller kunder och leverantörer. Du hittar dessa fält även i t ex Produkter, Koddelar, Huvudbokskonton och Anläggning. 

Vi önskar märka våra kunder med vilken typ av partner som de är. Vi använder värdena Silver, Guld och Platina. Vi önskar använda kolumnen Gr.1 för detta ändamål.

1. Gå till text-tabellen och leta upp vilken text-typ som Gr.1 har.

Du hittar Text-tabellen i utforskaren. Tabeller\Gemensamt\Fasta register\Text 
 

 

Leta upp vilken texttyp som motsvarar den gruppering du önskar använda.
I vårt fall ska vi söka efter Aktörsgruppering 1.
Det är texttyp 24 som vi vill registrera. 

 

2. Registrera de värden som du önskar använda.

 

3. Ta fram kolumnen i ditt fönster. Ändra eventuellt namn på kolumnen.
Det kan vara en god idé att på något sätt visa vilken kolumn som du använt i kolumnnamnet.

 

Spara fönstret.
Nu har du 11 kolumner ytterligare att gruppera dina kunder på!

Nu finns möjlighet att använda kolumnen på många olika sätt. Skulle du t ex vilja få en lista på försäljning under 2014 avseende de olika partneravtalen så kan vi kombinera underliggande tabell, sök, urval och sortering på nedanstående sätt:


Hämta in kolumnen från underliggande tabell Aktör med främmande nycklar Kundnr->Kundnr.

Urval:
 

 

Vi önskar bara visa konton mellan 3000-3999 för de kunder som har något värde i Gr.1.

Sortering:
 

Vi önskar bara visa delsummor och totalsummor i vår analys.

Nu kan du t ex skriva ut resultatet till Excel för vidare bearbetning: 
 


Maria Tufvesson
Visma Software AB
12 SVAR 12
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej alla engagerade användare!

Vill bara ta tillfället i akt och meddela att vi har lyssnat på er och nu lanserat ett koncept för kundutbildningar (Visma Business) för användare i Vismas regi. Vi hoppas att detta blir ett bra sätt att t.ex få igång era nyanställda kollegor. Det skall bli spännande att följa detta framöver både när det gäller rent resultat i antal deltagare men också kring innehåll och kvalitet! Kommentera gärna vidare!

Läs mer här

Länk till kursanmälan

MVH

/Carola Lissel, vd Visma Software AB

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej !

 

Jag håller fullständigt med Joans och Henry!

Det behövs standardutbilningar i Visma som hanterar tips och trix oavsett vilken version eller hur många anpassningar man har, om man är nybörjare eller mer van användare.

Vi har efterfrågat detta i flera år till vår partner men får bara motfårgan - Vad vill ni veta? Hur ska man kunna svara när man inte vet vad man saknar eller vad som finns? 

Det handlar inte om att spela ut Visma partnernas roll utan att komplettera!

Vi har precis uppgraderat från version 5.21.8 till 9.10.2 och det är en hel del som har förändrats, dels nya knappar men även underliggande funktionailitet som åtminstone inte jag har kunnat läsa mig till i Release notes utan bittert fått erfara när nya versionen inte betett sig på samma sätt som den gamla i Produktion, trots en testperiod på flera månader.

 

Jättebra att detta forum finns och att vi användare får komma med frågor, tips, förbättringsförslag mm

Hoppas på att det sker förändringar och inte bara stannar här.

 

Mvh

Åsa Hagberg

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej

Bra med engagemang! Tråkigt bara att inte kunna skriva "JA, vi ändrar våra modeller och gör som ni vill ha det direkt". Skall försöka förklara hur det ser ut kring Visma Business (och alltid gjort). I alla länder där Visma Business säljs så hanterar cerifierade partners försäljning, implementation, support, utbildning och förvaltning. Man kan absolut argumentera att Visma borde hantera sina "Business"-kunder själva direkt så som man kan läsa i tråden ovan. Men det fiffiga med partner är att de är duktiga på olika branscher, de har lokala kontor ute i landet och de integrerar många andra olika 3:dje parts lösningar till Visma Business. Dessutom är de duktiga på era it-miljöer, servrar, skrivare etc. 

Eftersom partner i alla år byggt upp sina organisationer, kompetenser osv enl detta så har Visma inte gjort det. Dvs vi på Visma har ingen leveransorganisation eller användarsupport. Däremot har vi en bra Partnersupport kring Visma Business och denna supportfunktion arbetar nära R/D. Så vi finns med - bara ett steg längre bak. 

Jag har inte alls svårt att förstår att man som kund ibland inte vill köpa tid av sin Partner för att lösa en frågeställning, det tar emot och man vill söka själv (i våra planer skall vi kunna använda detta forum som mer sökbart, när vi fyllt det med mer information) - Visma borde enkelt kunna svara på frågorna... Men tyvärr kan vi inte alltid detta. Givetvis kan man tycka att Visma borde göra sig av med partner och hantera sin kunder direkt. Men jag ser inte det hända...och jag tror inte kunderna vinner på det.

Vi har startat detta Community för att just finnas lite närmare er. För att på detta sätt kunna svara på flera av era frågor, likt denna. Försöka förklara. Men också för att vi hoppas att ni användare så som i många andra "Affärsnätverk" - ni också skall börja hjälpa varandra. Dela ut smarta trix, fråga om någon redan integrerat programmet X med Visma Business etc.. Det finns många, många erfarna användare där ute - det vet vi! Så jag vill påstå att vi genom att öppna denna dialog mellan Visma och våra användare så har vi "släppt sargen" 🙂

OM det är så att ni har synpunkter kring samarbete, kompetens, servicesnivå (inte det faktum att de debiterar er) hos era partner så är jag tacksam om ni kontaktar mig carola.lissel@visma.com - så skall vi direkt involvera oss i den konkreta frågan ihop med er och er partner.

Från och med nu har vi också bjudit in konsulterna hos våra partner att delta på Communityt och vi är väldigt förväntasfulla kring vilka tips de kan dela med sig av!

Som Maria skrev längre upp i tråden, ser vi nu över möjligheten att erbjuda standardutbildningar i Visma Business för nya användare. Vi återkommer i frågan! För mer diskussioner så finns jag på Visma Connect - våra användardagar. Leta upp mig där så diskuterar vi vidare!

Ha det gott!

/Carola Lissel, vd

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Maria!

En kort reflektion på när du hänvisar till era releasenotes;

Går man igenom era trådar i forumet och studerar engagemanget så måste jag säga att det är oerhört lågt. Bara det är en borde ge en tänkvärd reflektion som ni bör ta till er.
När jag sedan tittar på de få frågeställningar som dyker upp i forumet så hänvisar ni redan där till era partners. Ni får inte vara så oerhört rädda för att ta kontakt med oss, vi ÄR era kunder. Varje år får mitt företag fakturor från VISMA som vi betalar till Er... 

Om ni nu tar ett större steg i era interna diskussioner och till slut vågar vända er mer direkt till oss användare och kommunicera ut mer grundläggande information så skulle det förvåna mig mycket om era partner skulle ha något emot detta. De skulle få tid över till att lösa mer kvalificerade anpassningar än att bara snygga till lite formulär och utskrifter...

Så det är dags för VISMA att släppa sargen och komma in i matchen - det behövs...

Mvh

Jonas Larsson

av Maria Tufvesson

Hej alla engagerade Visma-Business-användare!

Tack för att ni delar med er av era synpunkter och åsikter.

Eftersom vi ser att standardutbildningar i Visma Business är så efterfrågat kommer vi ta en ordentlig diskussion om detta, både internt hos oss på Visma och tillsammans med våra partners.

Vi håller er uppdaterade här i vårt community.

Henry, jag håller med om att informationen till er kunder om nya versioner inte fungerat bra tidigare. men numera kan alla ladda hem våra release notes här.


Maria Tufvesson
Visma Software AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej alla,

 

Kul att någon tog upp denna tråd, bra gjort Jonas!

Visma bör veta att det inte är bra att fjärna sig ifån slutanvändarna som de gör. Ingen eller väldigt sparsmakad information om nya funktioner eller hur de skall användas lämnas ut till slutanvändaren, och i vissa fall inte ens till Visma partnern. Inte ens pressrealeser om nya versioner går ut till slutaänvändaren utan det skall partnern skicka till sina kunder, trots att jag bett Visma att skicka dessa direkt till oss samtidigt som det går ut till partnerledet. Det borde ju inte vara så svårt.
Vi är hela tiden tvunga att själva ta reda på nyheter & vad som eventuellt går att göra i systemet för att sedan via "trial and error" försöka lista ut hur den nya funktionaliteten är tänkt att användas.

Den enklaste formen av produktutbildning är ju hjälpen till det system man satsat på. Hjälpdokumenten till Visma Business (för att vara snäll) är mycket dålgt uppdaterade och man kan egentligen inte ens lita på informationen som står där. Varför klarar man inte av att skriva ett bra pedagogiskt anvsnitt om varje funktion i Visma Business är för mig en gåta. Det har inte bara vi bytta av utan även Visma's partners i allra högsta grad. Den tekniska dokumentation om vad fält heter i databasen som dessutom är relativt bra uppdaterad, är kanske inte vad slutanvändaren förväntar sig av en hjälpfil.

Intentionen att era Partner's skall utbilda/informera oss slutanvändare är för mycket begärt av era partners. De har inte tid och de kan inte heller avsätta tid till ge generell information om en produkts användande. Men det största problemet är att de inte ens i många fall själva vet hur en funktion fungerar eller är tänkt att fungera, Det blir lika mycket "trial and error" för deras del.

Mvh
Henry Cermann

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej alla,

Jag instämmer också med Jonas Larsson. Det borde finnas möjlighet att få generell utbildning i Visma, och sedan får man ta kundspecifika frågor med sin Visma-partner.

MVH

Ingrid Skantz

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Maria!

Jag instämmer helt med Jonas Larsson.

Hälsningar

Gunilla Nyvall

av Maria Tufvesson

Hej Jonas,

Jag har full förståelse för att du saknar generella utbildningar i Visma Business, och precis som du skriver så har man som kund bäst nytta av sitt affärssystem när man har kunskap och kan arbeta på ett smart och effektivt sätt.

Visma, och även flera av våra partners, har tidigare hållit öppna utbildningar i Visma Business men i och med att systemet ser så olika ut från kund till kund på grund av olika anpassningar, moduler och flöden så visade det sig att användarna inte kände igen sig i en standardiserad utbildningsmiljö, och därför hade de heller inte så stor nytta av kurserna.

Däremot kanske du kan föreslå till din partner att de håller korta webbinar för sina kunder med olika tema?

När det gäller mötet med din partner om hur ni kan arbeta med Visma Business på bästa sätt så antar jag att du menar en workshop eller analys där de går igenom er verksamhet och ser över vad som kan effektiveras med hjälp av affärssystemet? Din partner hjälper dig säkert gärna med det, men som precis alla verksamhetskonsulter så tar de betalt för ett sådant arbete. 

Om det däremot enbart gäller ett möte för att diskutera om ni ska genomföra en sådan analys eller inte så låter det som ett missförstånd att din partner inte har tid? Du kanske ska prata med dem igen och be att de förtydligar vad de menar?


Maria Tufvesson
Visma Software AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Maria!

Det är just det som är problemet. Vår partner har enbart tid att komma till oss när det handlar om något fel eller det behöver uppgraderas, det handlar om fakturerering - att ha ett förutsättningslöst resonemang om vad VISMA kan göra för just mitt företag och hur programmet optimalt ska användas, det finns det inte vare sig tid eller pengar till.

Visma borde hålla generella utbildningar av programmets funktioner, användartips mm. Det ger oss som brukare en större känsla för vad programmet kan och vad vi kan önska för specialutbildning av vår partner. Alla skulle tjäna på en högre grundnivå i kunskaper. Programmets alla funktioner skulle användas bättre om vi fick en inblick i programmet det kan. Företagsanpassning måste ändå ske och det får partnern göra.

Ett exempel:

Du ska köpa en bil.

Du vet att bilen har motor, ratt, däck osv. Men för övrig utrustning/funktioner så har du en tillbehörslista där varje funktion/egenskap beskrivs. Med mer kunskap om funktionen så är det enklare att förstå och välja det du vill ha. Idag vet inte jag vad VISMA kan utöver det som vi arbetar med...

Som det är nu så vet vi inte de goa detaljerna och genvägarna för vad VISMA kan. Jag tror att i stort sett samtliga brukare av VISMA enbart utnyttjar en bråkdel av vad programmet kan leverera. Det är tråkigt och borde vara av största intresse för er som utvecklare att veta att det ni utvecklar är det vi som brukare vill ha och verkligen känna till så att vi kan använda det.

Jag tycker att ni ska anordna grundläggande utbildningar i er egen regi så kommer era partner känna ert engagemang och de får mer kompetenta och relevanta frågeställningar och case att jobba med. Vi får mljligheten att utnyttja VISMA i de delar som vi hittils inte använt.

Dags för VISMA att ta ett steg närmare brukaren. Ni har enligt mitt tycke fullt ut avsagt er all kontakt med brukaren vilket är fel!

Ett så kompetent program borde kunna användas i alla delar.

Hälsningar

Jonas Larsson

av Maria Tufvesson

Hej Ingrid,

Vad bra att du har nytta av våra tips!

Vi på Visma håller inte utbildnngar i Visma Business. Däremot kan din certifierade Vismapartner utbilda er, och se till att ni har bästa möjliga nytta av affärssystemet.  

De känner ert företag och verksamhet och har säkert förslag på hur ni kan arbeta effektivare.

Alla som använder Visma Business kan ju också dela tips med varandra här i vårt communty.

Hälsningar
Maria


Maria Tufvesson
Visma Software AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

Jag har tidigare efterlyst någon typ av utbilding där man tex lär ut sådana här användartips. Jag tror att vi kunde utnyttja Visma betydligt mer än vi gör idag. Finns det utbildningar, eller är det sådana här forum man får söka information i?

Med vänlig hälsning 

Ingrid Skantz

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här