Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Kategorisering av artiklar

av Anonymous

Hej,

 

är ingen erfaren användare I Visma men efter att ha sökt information om kategorisering av artiklar utan något vidare resultat väcker jag en fråga här. Jag har ett artikelregister som jag avser att kategorisera. Finns det någon färdig lösning/tanke med kategorisering av artiklar I Visma?

Jag har hittat fälten Produktkategori 1-4 som verkar användbara men undrar då hur/om de är länkade till fältet Huvudkategorinummer? 

 

//George

1 SVAR 1
Godkänd lösning
Hans Börjesson
VISMA

av Hans Börjesson (Uppdaterad ‎19-10-2020 13:46 av Hans Börjesson VISMA )

Det här ett stort område och här är det frågan om du vill ha en kategorisering och har en "koppling" till din försäljningsstatistik eller inte. I Visma Business har du båda möjligheterna om du vill.

Här är ett exempel på hur man kan bygga en kategorisering om den inte skall återspeglas i försäljningsstatistiken.

 

Prodkat1.png

Det som är så flexibelt med kategorier är att man kan bygga sex oberoende kategoriseringsstrukturer då man endast behöver definiera  den lägsta nivån på varje nivå på produkten/artikeln.  

Prodkat2.png

 

 

Vill man ha en kategorisering som är kopplad till statistiken använder man sig av produkttyp1-4

 

Prodtyp1.png

 

 

Använder man produkttyp så får med dessa värden till produkttransaktionerna.

 

Prodtr1.png

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här