Mina produkter
Hjälp
Wester
CONTRIBUTOR ***

Översätta namn på länder

av Wester

På ett dokument till en kund eller leverantör kanske man vill skriva ut hela adressen, inklusive landet.

 

Men det ser väldigt taffligt ut när namnet på landet är på svenska, t.ex. "Tyskland" eller "Kina" istället för "Germany" eller "China".

 

Finns det verkligen inget stöd för att skriva ut de engelska namnen på länder i dokument? (Naturligtvis är aktörsspråket satt till engelska.) Måste man skriva över landsnamnet i landstabellen så att det visas på engelska överallt? Det känns väldigt svagt som lösning...

4 SVAR 4
Godkänd lösning
Marcus Persson
CONTRIBUTOR **

av Marcus Persson

Hej,

 

”Out-of-the-box” finns det tyvärr inget stöd för översättning av namn på länder till dokumentutskrifterna. Vilket jag håller med om är rätt dåligt…

 

Men det finns ju inget som hindrar en från att vara lite finurlig och hitta på en lösning på problemet! Jag hade tänkt tipsa om att t.ex. använda grupperingsfält och text-tabellen. Vilket Henry visst hann före med att tipsa om. 😊

 

På befintliga orderdokument skrivs landet för fakturaadress och leveransadress ofta ut med dessa makron:

@Order (Aktör [Faktureras kundnr->Kundnr] (Land [Landnr->Landnr] (Namn)))

@Order (Land [Levereras landnr->Landnr] (Namn))

 

Exempel på hur det då kan se ut om man använder ”Aktörgruppering 12” och ”Ordergruppering 12” för att ”skugga aktuella landnr-fält”:

 

Bild1.png

 

Bild2.png

 

I Aktörstabellen kopieras värdet i ”Landnr” automatiskt till grupperingsfältet med hjälp av en enkel trigger i SQL-databasen.

 

Bild3.png

 

I ordertabellen kopieras värdet från ”Levereras landnr” till grupperingsfältet med en Stored Procedure i SQL-databasen.

*Är ej att rekommendera att använda triggers i ordertabellen (eller för den delen i andra tabeller där Visma Business utför en massa ”business logic” som triggern skulle kunna påverka negativt). Fördelen med att använda en Stored Procedure i ordertabellen (eller ” Lagrad procedur vid orderlagring” som det kallas i Visma Business) är att då utförs inget förrän Visma Business är helt klar med ordern.

 

Bild4.png

 

Byt ut de gamla makrona för land till att peka på de bägge grupperingsfälten:

 

Bild5.png

 

Med språk=svenska på ordern:

Bild6.png

 

Med språk=engelska på ordern:

 

Bild7.png

 

Kommentar: Att införa denna lösning tar egentligen inte många minuter. Den stora kostnaden (i alla fall för mig själv) är att behöva ”slösa bort” två grupperingsfält för att lösa ett problem som givetvis borde varit fixat av Visma Software för länge sen.

 

Se t.ex. hur betalningsvillkor enkelt kan språkstyras med hjälp av texttabellen.  

 

Bild8.png

 

Enda man behöver göra på orderdokumenten är att länka makrot direkt till fältet ”Bet.villkor” på ordern så blir utskriften i valt språk. På exakt samma sätt borde det funka med alla landnr-fälten!

För min del hade det även varit bra om ”Språknr” och ”Valutanr” fick den funktionen. För då hade man ju inne i Visma Business direkt sett vilket språk eller valuta det rör sig om utan att behöva länka in namn-fältet från språktabellen/valutabellen till vyn.

 

Mikael Björk kanske kan framföra önskemål till Visma Business partnersupport om att kunderna önskar kunna språkstyra ländernas namn på utskrifterna utan att behöva hitta på egna ”speciallösningar”?

Jag har ju tyvärr inte den möjligheten själv längre då det nu är ganska många år sedan jag slutade arbeta som Visma Business konsult. Annars hade jag gärna själv lagt in ett case i partnersupporten för att se vad de hade att säga om saken. 😊

 

Gillar förresten att du Mikael tar dig tid att skriva och kommentera en hel del här på forumet (även inne på norska delen av forumet har jag sett!). Synd att inte många fler Visma Business partners är här inne och skriver ibland. 

 

 

Henry Dahlbäck
CONTRIBUTOR ***

Marcus: En mycket snygg lösning som är färdig att implementera. Det är länge sedan jag också slutade som Visma Business konsult hos Sundit efter 20 år i branschen men kanske jag har litet för mycket konsult i mig för att släppa lösningen direkt utan att debitera! I övrigt år jag helt enig.

/Henry

 

 

Godkänd lösning
Henry Dahlbäck
CONTRIBUTOR ***

av Henry Dahlbäck

Ett alternativ är att lägga upp länderna i texttabellen i  t.ex. ordergruppering 1 där du kan använda alla språk. Du anger samma landnr där som du har i landtabellen. Då du lägger en order anger du landnr både som landnr och i Ordergruppering 1. Om du inte vill göra det manuellt är det ju enkelt att göra med en liten trigger i databasen. I formuläret hämtar du Ordergruppering 1 i st f landnr så får du landet i det aktuella språket.

Hälsningar

Henry

 

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Det är som du säger. Man måste skriva över det. Men det är väldigt snabbt gjort.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här