Mina produkter
Hjälp
Johan Nidelius
CONTRIBUTOR **

Problem med EDI importer

av Johan Nidelius

 

Har letat efter loggar i följande mapp men hittar inget

C:\ProgramData\Visma

Finns det några default logg locations för EDI eller finns det någonstans i VB där man kan ställa in det?

 

Jag får följande felmeddelande när jag försöker läsa in bif. fil

 

---------------------------
Visma Business
---------------------------
Encountered an improper argument.
---------------------------
OK
---------------------------

8 SVAR 8
Marcus Borg
VISMA

av Marcus Borg (Uppdaterad ‎28-03-2018 14:41 av Marcus Borg VISMA )

Just felmeddelandet "Encountered an improper argument" är ett rätt generiskt felmeddelande och säger inte så mycket om vad som gått fel. Bra att veta att det var fel filändelse som var orsaken i detta fallet.

Johan Nidelius
CONTRIBUTOR **

av Johan Nidelius

Min Logg tabell är tom.

Men den vill ändå inte importera någon fil. Har en schemalagd aktivitet som skall starta EDI klockan. Men den hänger sig och skapar massa vbus.exe instanser.

 

2018-03-29 15_46_41-VMBSRVI11 - VMBSRVI11.ad.npn.se - Fjärrskrivbordsanslutning.png

Patrik Delin
PARTNER

av Patrik Delin

Hej!

 

Det fina med funktionen /EDI är att den startar, importerar EDI-filen (i bästa fall) och sedan hoppar ut. Det dåliga är att du inte ser något om det blir fel. Om du istället startar med /EDI10, så startar du en "vanlig session" men med EDI-klockan startad med 10 sekunders intervall. Du kan då felsöka vad problemet är. För att du får då ett gränssnitt, vilket du inte får annars.

 

För att har EDI-klockan igång utan att behöva ha en startad windows-session använder jag en applikation som heter "AlwaysUp". Fördelen är att jag kan gå in och se användargränssnittet. Priset 50 USD är väldigt billigt för att hantera EDI-klockan som en service.

 

Hör av dig om du inte löser det så skall jag försöka hjälpa dig direkt. Jag är lite medskyldig. När jag började som utvecklare på Visma 1998 så fick jag ta hand om EDI-hanteringen, för den ville ingen annan ta ;-).

 

Mvh Patrik

Johan Nidelius
CONTRIBUTOR **

av Johan Nidelius

Testade att köra med /EDI10 och som inloggad användare på schemalagda jobbet.

Men den startar inte något gränssnitt ändå?

 

Jag har även provat att starta programmet och köra EDI klockan från gränssnittet. Men då fungerar det utmärkt...

Johan Nidelius
CONTRIBUTOR **

av Johan Nidelius (Uppdaterad ‎04-04-2018 08:31 av Johan Nidelius )

Jag har nu lyckats få fram ett felmeddelande:

 

EDI-meddelandena hanteras redan av en annan session

 

EDI användaren har "Modul" rättighet: 3871 stämmer det?

Där är ingen annan användare i processer eller inloggade användare.

 

Kan ej initiera feltextlogg, avbryter

Är felmeddelandet jag får med EDI användaren.

När jag i gränssnittet anger "EDI-loggfil" så fungerar det.

Detta innebär att EDI användaren inte får med sig loggfils sökvägen från systemparametrarna på något sätt eller? Hur rättar jag till det? Kan jag skicka med en parameter eller ändrar jag på parametern för EDI användaren?

Patrik Delin
PARTNER

av Patrik Delin

Hej!

Jag provade att importera din fil med standard-imp-filen och den åkte rätt in.

Jag tog in den i 9999-bolaget (Visma Demo) saknade dock vissa konton som inte kom med, men importen gjordes som sagt.

Provade även att spärra ett konto, och det enda som hände vara att det inte kom med.

Du kan slå på EDI-loggen (som ligger under Tabeller/Gemensamt/Loggar) under Systemupplysningar (Tabeller/Gemensamt/Företag) under EDI-Felrapport-nivå. (Där sätter du 7 eller dubbelklickar och slår på de tre översta)

 

Mvh Patrik

Johan Nidelius
CONTRIBUTOR **

av Johan Nidelius
Tack för svar Patrik.
Jag misstänker att jag använde fel filändelse. En kollega fixade detta och sa att filen skulle heta .edi jag hade döpt min till .imp
Bra också med info om hur loggen fungerar.
Johan Nidelius
CONTRIBUTOR **

av Johan Nidelius

Gick inte att bif, en fil med .imp i slutet

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här