Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Problem med ny e-post-funktionen

av Anonymous

Hej

Skrev lite olika benämningar i ämnet så man enkelt kan hitta tråden om man har samma dilemma.

 

I Visma 10 som vi nyligen har uppgraderat till så finns en mail-funktion.

Problemet med mailfunktionen är att den inte kan hämta e-posten som ligger på leverantörens kundkort. Det är ju helt upp åt väggarna dåligt. Kan det verkligen vara sant eller är det någon inställningar som vi missat?

 

Vi har en organisation som har flera olika instanser som beställer och vill gärna ha orderbekräftelser tillbaka till den person som beställt eller åtminstone till den instans som beställt.

Hur kan man tänka här? Nu ser det ut som samma mailadress (med smtp-kopplingen) beställer allt oavsett instans och svaren kommer till samma instans också.

 

7 SVAR 7
Per Klingberg
PARTNER

av Per Klingberg

Hej Tobias,

tack för att du såg det, jag skall kika på detta och återkomma, Per

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej

Här måste jag ifrågasätta ditt svar Per 😉

På 1an som du säger så menar du alltså att om man använde den äldre versionen mot outlook så hämtades INTE e-postadressen in från leverantörskortet?

Det är enligt mig helt fel uppfattning av den gamla funktionen? För vi fick med oss leverantörens registervårdade e-postadess när vi körde outlook. Det var ju ni som satte upp den lösningen till och med. 😃

I alla välmening

Tobias Berg

Lin Education

Per Klingberg
PARTNER

av Per Klingberg

Hej på er.

Bidrar med lite information från mitt håll. Kollade på releasenotes som finns på forumet. Som jag förstått funktionen så skiljer sig 10 från äldre version på följande sätt. Jag har själv inte personligen kört detta skarpt hos någon men teoretiskt har jag förstått funktionen på detta sätt :=)

1. Du kan nu "slippa" använda Outlook som editor. I övrigt är funktionen densamma som tidigare när du väljer att skicka mail. Dvs den plockar inte med sig någon mailadress från kundkortet.

2. Den nya SMTP tjänsten som gör att mail skickas i bakgrunden tillåter olika mallar samt signatur från anv.tabellen. Detta sätt att skicka tar bort möjligheten att "se" editorn och komplettera med information direkt i mailet.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej

 

Sara: I Visma som vi hade innan (9an) så fanns ju inte den inbyggda mail-funktionen som vi testar idag med SMTP lösningen.

Så tidigare så skickade ju Visma underlaget till ex Outlook och fick med adress och i Outlook låg ens egna signatur.

Men nu när man kör med SMTP så får man upp en ruta men kan skriva i rakt i Visma för att sedan kunna skicka detta direkt via en inställd SMTP-server och på så sätt slippa kostnaden för Outlook. Då vi inte använder det ändå.

1. Den hämtar så inte kundkortets mailadress. Värdelöst då det är hela grejen med meta-data på ett kundkort.

2. Man kan inte skräddarsy sin egna signatur (kan ju va bra då eposten går ut från en och samma adress). Det borde vara väldigt simpelt att lägga till att för min användare TB så ska denna förifyllda texten komma upp i detta mail-fönster.

 

Att man inte tänker på dessa funktionerna när man kodar eller testar innan man släpper funktionen är enligt mig katastrof. För inte kan kravspecen på denna nya funktion ha varit att utelämna åtminstone punkt 1.

I min värld så hoppas jag att vi missat någon form av inställning för det kan bara inte vara så. Så om det är någon annan är ute som hunnit ge sig på detta så hör gärna av er.

 

Jonas: Lite synd är det faktiskt. Visma borde kunna svara ärligt om det går eller inte går men peka på en partner först när man vet att en lösning finns.

 

 

Sara Andersson1
CONTRIBUTOR **

av Sara Andersson1

Jag har ett annat problem med mailfunktionen i Visma 9.1 som jag hittils inte hittat någon partner som kan lösa. Jag vill skapa upp pdfdokumenten som skapas i orderdokumentarkivet när man gör en utskrift, tex vid faktura eller orderbekräftelse. Men jag vill inte ha dessa agerade på av Visma. Visma agerar nämligen på samma sätt om man bockar i "fax" eller "mail" i sändsätt för dokument1 på orderhuvudet. Man får upp ett mail, med skillnaden att mailadressen hämtas om man bockat i mail, och faxnummer hämtas om man bockat i fax. 

Kan jag ställa in i Visma någonstans att den inte skall öppna outlook om jag kryssat i "fax" i sändsätt för dokument 1 i orderhuvud? 

OBS! Jag måste som sagt få ett dokument skapat i orderdokumentarkivet som vanligt, så "bara godkänna" är uteslutet, för då tror jag inte att något dokument skapas? 

 

Tobias: Har Visma hämtat mailadress i tidigare versioner men sedan slutat göra det när du uppgraderade? 

 

MVH Sara

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous
Hej! Här är ett typexempel på hur osmart ni på Visma agerar. Ni trycker snabbt ner kunden och kundens frågeställning och skickar denne till Visma-partnern. Istället borde du berätta hur man skulle kunna ha gjort, inte i detalj, men i alla fall om det går att göra som kunden vill eller inte. Att sedan hänvisa till att andra brukare och deras metoder kan ju vara ett sätt att försöka hålla ett dött forum vid liv. Jag anser att det är ren lathet och det grundar sig i en policy att fullständigt utlämna brukaren till partnern. Återigen Visma så visar ni på ointresse istället för att ge hintar och tips om hur man skulle göra... Jonas/ Svenska Jalusi

av Annika Lindén Oleander

Hej Tobias,

Detta kan vara både en supportfråga och ett önskemål. Såväl supportfrågor som önskemål tar du upp med din Visma-partner som utreder och vid behov tar dem vidare till oss på Visma. Vi hoppas att andra kunder vill dela med sig av hur de arbetar med mail!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här