Mina produkter
Hjälp
Patrik Delin
PARTNER

Regenerera saldo i Lagersaldotabellen

av Patrik Delin

Hej!

 

Innan jag sätter mig ner och löser problemet med att regenerera lagersaldo för produkter med många rader så undrar jag om någon annan redan har löst detta på något sätt?

 

I installationer med väldigt mycket data, tar regenereringen väldigt lång tid - i bästa fall - och i sämsta fall timar ut och sätter 0 i alla batchrader.

 

Killgissar att det kan lösas genom att göra en lagrad procedur som gör jobbet snabbare...

 

Mvh Patrik 

3 SVAR 3
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Vi gör nu för tiden det via schemalagda jobb som är standard i nyare versioner, där vi skapar ett fönster med urval för allt som är ändrat under dagen. Då blir det inte så många rader som ska uppdateras varje kväll. Man kan även få meddelande om det inte har fungerat. 

 

2020-08-24_15-01-18.png


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Patrik Delin
PARTNER

av Patrik Delin

Hej!

 

OK, det var inte riktigt det jag var ute efter. Jag är ute efter att inte använda Visma Business logik alls.

Jag tycker ditt tips är väldigt bra! Men min kund har lite för många rader för att kunna köra Visma Business rutin på de produkter som har mest snurr. 

 

Mvh Patrik

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Ok.
Det har alltid varit ett problem att få det effektivt utfört på stora mängder data. Vi har e-handlare samt retailkunder med i våra mått stora mängder data och det blev enormt mycket bättre/säkrare när vi gick över till förslaget i föregående svar, i något fall har vi också delat upp via inv.gr för att få ner antal produkter vid samma körning. Men jag kan förstå att ovan också kan bli en begränsning hos en "stor" kund.

Vi har gjort egna "regenerar" program men de är körda mot VBS så jag antar också att du måste gå direkt via SQL för att få det snabbare gjort.

Testa att skriva samma fråga i norska forumet på communityt, där kanske finns någon som kan bistå.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här