Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Skriv ut accesser till fil

av Anonymous

Jag har en systemansvarig som vill skriva ut alla gruppacceser till en fil. Som standard så skrivs filen till [ProgramData]. Som standrard har inte vanliga användare rättigheter till [Programdata] så jag har följt guiden som finns på http://doc.visma.net/userdoc/business/14.00/sv-se/products/business/auto/task/t_p_accessgroup_writea...  

för att försöka ställa om sökvägen. 

Det är väldigt oklart vad för väder som skall skrivas in. Jag har testat att skapa ett strängvärde som heter Access_log_path och sedan skrivt in sökvägen till den mapp som jag vill ha filen till. Det fungerar inte. Kan någon hjälpa mig? Jag har ställt frågan till leverantören som installerade Visma Business men fick svaret "dela ut mappen [Programdata] till användaren så är problemet löst". Det är INTE en option. Jag vill kunna ställa om detta till en annan mapp. 

3 SVAR 3
Godkänd lösning
MartinaHolm
PARTNER

av MartinaHolm (Uppdaterad ‎03-03-2022 14:16 av MartinaHolm PARTNER )

Hejsan,

Jag provade precis att själv göra som både du och Visma-hjälpen säger, att skapa en ny sträng i mappen Database i Regedit (se bild nedan) och där ange värdet för en ny mapp. Om du efteråt trycker på F5 så sparas det du lagt till och lägger sig i ordning i listan. Det funkar då för mig att skriva ut access-filen till den plats jag valt där.  

När jag står i Visma Business och högerklickar på raden med Accessgruppen och sedan väljer Behandling/"Skriv ut accesser till fil" så står det längst ner till vänster "1 rader behandlade". 

MartinaHolm_0-1646312980379.png

 

Om det ändå inte fungerar kan det ju ha att göra med behörigheter på mappar eller servrar. Då är det kanske enklast om du kontaktar din partners support så att ni kan testa det tillsammans?

Martina Holm

Traventus AB
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Japp, det fungerade! Deta var jag som var idiot och hade testat och lagt registervärdet på servern där visma är installerat och inte på RDS-servern där man kör klienten. Tack för hjälpen! 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack för svar! Jag skall testa igen och se så jag inte stavat fel eller något. Återkommer! 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här