Mina produkter
Hjälp

Sökmöjlighet i utforskaren

av Oliver O´Kane

Visste ni att det finns en sökfunktion i Visma Business utforskaren?

För att lättare hitta den vy du önskar jobba i kan du i utforskaren trycka "CTRL + F" för att få upp ett sökfönster likt bilden nedan.

Genom att skriva in delar av, eller hela ordet och trycka på "OK" ser du till höger ditt sökresultat, får du inte träff direkt kan du genom att klicka på "fortsätt" bläddra dig fram till nästa. 

5 SVAR 5
Susanne Almkvist
CONTRIBUTOR *

av Susanne Almkvist

Hur gör jag för att flytta in en "lös" vy till rätt mapp?

av Oliver O´Kane

Hej,

Tack för din feedback Elisabet. Jag testade att söka enligt din beskrivning och lyckades genom att trycka "CTRL+F" efter att ha sökt på "moms" söka på "Avstämmning", utan att gå upp och markera huvudnivån. Jag kan tyvärr inte svara på varför det inte fungerar i er miljö, men kolla gärna med en konsult när tillfälle ges. 

MVH Oliver

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Okay, jag förstår! Trots att sökfunktionen bara fungerar på Vy, så är den ändå inte speciellt användarvänlig om man vill göra flera sökningar. Sök t ex på "moms" och rätt vy/nivå visas och markören går dit, men vill du sedan söka på ytterligare kriterier så kan man inte direkt trycka ctrl+F utan måste först peka på huvudnivån innan man gör nästa sökning på t ex "avstämning". Varför kan inte alltid Ctrl+F söka i hela träder över vyer?

 

av Oliver O´Kane

Hej Elisabet, 

Som söken fungerar idag så söker den bara på "Vyer" och inte "Tabeller". Är det så att du har en "Vy" som heter huvudbokskonto skall givetvis denna visas. Sökningen tar med sig det ord du skriver in i sökfältet och kollar om det finns någon "Vy" med de ordet i, t.ex. om man söker på "order" så hittar den då t.ex. inköpsorder. 

Hoppas detta kan vara till hjälp för dig att förstå sökfunktionen bättre?

MVH Oliver

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Sökningen fungerar inte så som jag som användare hade förväntat mig. Man måste väl kunna söka på t ex ordet "huvudbokskonto" och då direkt få rätt tabell visad, eller hur? Fick ingen träff. Sökning på bara ordet konto gav lite blandade resultat. Sökning på ordet "moms" var dock mer rättvisande. Vad går sökningen på för kriterie?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här