Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Status på en inköpt rad alt Inköpsorder

av Anonymous

Hej,

 

jag undrar om man kan följa en rad på en inköpsorder eller en hel inköpsorder via en unik status? Jag tänker mig:

0=Ej utskriven/Skickad

1=Utskriven skickad men ej bekräftad av leverantör

2=Bekräftad med avvikelser (pris, antal eller datum)

3=Bekräftad utan avvikelser

 

 

 

2 SVAR 2
DagJacobsen
PARTNER

av DagJacobsen

Hej,

Statusinformationen finns där, både på orderhuvud och på radnivå. Dock ligger den summerad och i kolumner som oftast är dolda.

Problemet är bara att dessa täcker så mycket mer än ditt enkla exempel.

Status1.png

Status2.png

Det gör att den oftast blir för komplicerat att jobba med.

Bakom dessa stora statustal gömmer sig rutor med en massa olika statusalternativ.

Här nedan är ett exempel på orderhuvudnivå där order på rad nummer 2 har bekräftats av leverantör.

Status3.png

 

Här nedan visas hur det kan se ut på radnivå när orderraden har bekräftats och priset har ändrats.

Status4.png

Vad man relativt enkelt kan göra är; fönster som filtrerar fram order eller orderrader som uppfyller endast en eller en specifik kombination as dessa status rutor. På så sätt kan man få fram en lista på alla bekräftade order, eller en lista på alla bekräftade orderrader som har en ändring i pris etc.

 

Dag Jacobsen

Affärssystemskonsult

Exsitec AB

 

Patrik Delin
PARTNER

av Patrik Delin

Hej!

 

Du kan inte få precis allt i standard Visma Business.

Du kan se hur många du beställt i kolumnen "Beställt". Förutsätter att du godkänner utskriften av beställningen.

Du ser Bekräftat antal motsvarande kolumn. Du måste dock ange det själv i "Bekräfta NU"-kolumnen - eller i orderhuvudet för hela beställningen.

Om det är rätt pris/rabatt. Nja det är lite värre. När du gör en beställning så spara priset från Pris- och rabattmatrisen i fältet "Standardpris" och du kan se avvikelser från det.

 

Det finns andra sätt att följa upp det på och det är det som jag och många andra lever på. Visma Business extrema flexibilitet och möjlighet att skapa lösningar som dom som kodar Visma Business inte har en susning om att det finns behov av.

 

Mvh Patrik

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här