Mina produkter
Hjälp
Wester
CONTRIBUTOR ***

Tid som kriterium i urval

av Wester

Eftersom det går att skapa ett urval baserat på "Nuvarande tid", borde det väl gå att skapa ett urval som bara gäller efter en viss tid på dagen. Men det lyckas jag inte med.

 

Jag försöker skapa ett urval som ska visa ordrar enligt vissa kriterier, men endast efter klockan 10:00 på dagen.

 

Wester_1-1699622523536.png


Är inte detta möjligt? Fastän det rent logiskt borde gå att få att funka.

6 SVAR 6
Godkänd lösning
adrianm
PARTNER

av adrianm (Uppdaterad ‎14-11-2023 11:59 av adrianm PARTNER )

Som du märkt kommer värdet du anger i villkoret att sättas till 0 så fort du stänger dialogen.

Det går inte heller att använda +/- minuter eftersom den "slår runt" vid midnatt.

 

Det du kan göra är att skapa en heltals företagsvariabel som innehåller klockslaget och sen använda det i villkoret.

T.ex.

Skapa en heltals företagsvariabel med namespace "Timmar" och namn "Förmiddag".

Sen fyller du i värdena 100-1200 i kolumnerna värde1-12

 

I ditt urval anger du för filter efter klockan 10 "och Nuvarande tid (0) >= Heltals företagsvariabel (Förmiddag)[10]"

Vill du ha minuter är det bara att ange i nuvarande tid.

9:30 blir "Nuvarande tid (-30) >= Heltals företagsvariabel (Förmiddag)[9]"

 

 

 

Wester
CONTRIBUTOR ***

av Wester

Perfekt!

mylina
PARTNER

av mylina

Hej,

Osäker om jag missförstår dig, men i mitt urval så visar jag ett urval på order som har upprättats per dagens datum samt upprättat efter kl. 10. Det är två urval på bilden. 

Eller är det så att du menar, att du vill ha ett tidsstyrt urval på villkoret? Det är dessvärre inte möjligt. Vore intressant att veta syftet med detta då det säkert finns andra möjliga lösningar för detta, men kolla gärna med din Visma partner. 🙂

_______________
Vänliga hälsningar,
Mylina Van Tran
Verksamhetskonsult
Traventus AB
Wester
CONTRIBUTOR ***

av Wester (Uppdaterad ‎13-11-2023 09:14 av Wester )

Dubbelpost.

mylina
PARTNER

av mylina

Hej Wester, testa nedan! 🙂 

 

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Mylina Van Tran
Verksamhetskonsult
Traventus AB
Wester
CONTRIBUTOR ***

av Wester

Ditt förslag löser inte problemet i min frågeställning. Med det urval du föreslår visar man ordrar som skapats efter kl. 10:00, man visar inte ordrar (utifrån ett urval) efter kl. 10:00 på dagen.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här