Mina produkter
Hjälp
Lotta Lovén
CONTRIBUTOR *

Autopay meddelande - "Nekad av bank" - Hur hanterar jag betalningen i Control?

av Lotta Lovén

Jag har en leverantör som har bytt bankgiro, vilket jag har uppdaterat i Control.

Fakturorna är inlästa till DCE på det nya bankgirot.

Jag har skapat autopaybetalningarna till leverantören och enligt listorna i Control går betalningarna till det nya bankgirot, men sedan blir det fel...

Ngt händer (i autopay?) och betalningsuppdragen går till det tidigare bankgirot, varpå jag får betalningen "Nekad av bank".

Jag betalade fakturorna manuellt direkt i internetbanken, men hur går jag nu vidare i Control?

Hur gör jag för att kunna bokföra fakturorna som betalda i Control?

Hur gör jag för att framtida betalningar till leverantören ska fungera via autopay?

/L8

 

3 SVAR 3
Godkänd lösning
Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos (Uppdaterad ‎19-08-2020 15:04 av Marija Ivos VISMA )

Hej Lotta!

 

Jag ser att du fått svar från oss via ditt ärende som mailades in men lägger ett kortfattat svar här också för tydlighetens skull. 

-Kontrollera så att det nya kontonumret är korrekt upplagt på leverantörens bank och att det finns på reskontrapostens betalningsrad i fältet bank. (reskontratyp DB)

-Är kontonumret korrekt upplagt på leverantören kommer nya reskontraposter att hämta upp det nya kontonumret och det blir korrekt framöver.

-För att registrera betalning på manuellt betalda poster som skickats via autopay och avvisats på banken måste man radera betalningsraderna först. Inköp-sök. Därefter kan en manuell betalning göras i Inköp-registrera betalningar. Välj "inte skickad med fil eller Autopay".

Malin Thor1
CONTRIBUTOR *

av Malin Thor1

Fast det går inte längre (sedan 1/12). De som nekats av bank ligger inte som "att återrapportera" längre utan ligger kvar som "Definitivbokad" och då går det inte att radera betalningsraden. Fakturorna går inte att betalboka trots att de är betald. 

 

Lotta Lovén
CONTRIBUTOR *

av Lotta Lovén

Tack för svar/L8 😃

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här