Mina produkter
Hjälp
Rickard87
CONTRIBUTOR **

Belopp summerar inte i Excel från Visma Control

av Rickard87

Hej!

 

Jag undrar om det är någon som har haft samma problem som mig med att belopp inte summerar när jag exporterar bokföringsrader till Excel från Visma Control 12? Beloppen får automatiskt tusentalsavskiljare utan att jag gör något och de summerar inte när jag markerar flera celler i Excel. Formatet är "Number" så det verkar inte vara något fel på formatet. 

 

MVH

Rickard 

6 SVAR 6
Godkänd lösning
Adrienne Karlsson
CONTRIBUTOR *

av Adrienne Karlsson

Jag har inte detta problem i vår nuvarande version 11 men hade det i vår tidigare version. Problemet är att det finns ett tecken i cellen som "inte syns". Ställ dig i en cell med värde. Markera mellanrummet (som är det dolda). Välj sök/markera, ersätt. Klista in det dolda vädet välj att ersätta med inget. Här är det ju smidigt att göra detta för ex en hel kolumn samtidigt.

Rickard87
CONTRIBUTOR **

av Rickard87

Hej!

 

Tack för ditt svar. Jag har testat detta och det fungerade faktiskt. Dock är grundproblemet fortfarande kvar då jag kommer behöva göra denna lösning varje gång jag exporterar till Excel. 

 

MVH

Rickard

Åsa Mårdfjäll
CONTRIBUTOR **

av Åsa Mårdfjäll

Hej,

 

Det låter som det fel vi hade när vi uppgraderade förra hösten. Fick då veta att det var ett känt problem som fixades med en programrättning.

 

Som en Quick fix gick det att använda funktionen "Text till kolumner" ("Text to Columns") i Excel, men det var inte optimalt, har för mig att det berodde på tusentalsavgränsare.

 

Eftersom det var ett känt problem borde Visma kunna hjälpa till med detta.

 

Vänligen Åsa

Rickard87
CONTRIBUTOR **

av Rickard87

Hej!

 

Tack för ditt svar. När jag pratade med Visma så sa de att detta inte var något problem i själva programmet utan att det berodde på något på min dator. Men vår IT avdelning kan inte heller säga att det är något fel på min dator (inställningar).

 

Jag lyckades nu lösa problemet genom att ta "Sök/ersätt" på de mellanrum som är mellan talen i tusentalsavskiljaren men själva grundproblemet är fortfarande kvar.

 

MVH

Rickard

Pia Fagerberg1
CONTRIBUTOR *

av Pia Fagerberg1

Hej,

 

Jag har haft ett liknande problem. När jag tog ut en siefil från ett äldre år för att läsa in i ett annat program studsade den, efter lite arbete hittade jag några verifikationer som såg OK ut i Control om man tog en ver.lista, men när jag exporterade till excel balanserade de inte, små avvikelser på ören. 

 

Hälsningar,

Pia

Rickard87
CONTRIBUTOR **

av Rickard87

Hej Pia

 

Tack för ditt svar. Det jag menade med "summerar" var att jag inte kan addera celler med belopp i inne i Excel. Det handlar alltså inte om att en verifikation inte balanserar/summerar.

 

MVH

Rickard 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här