Mina produkter
Hjälp
Marija Ivos
VISMA

Låsa perioder och verifikationsserier.

av Marija Ivos

För att undvika bokningar i fel perioder bör man stänga de perioder man inte arbetar i. Vi rekommenderar att endast ha två perioder öppna samtidigt. Vill man kunna göra vissa bokningar kan man istället välja att låsa verifikationsserier.

9 SVAR 9
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hur/Var låser jag verifikationsserier?

Marija Ivos
VISMA

av Marija Ivos

Hej Lena!

 

Verifikationsserier låses under redovisning-register. Välj verifikationsserier i rullisten. Gå in på aktuellt år och markera verifikationsserien. Tryck på "lås" och i rutan som kommer upp välj den period ni vill låsa till.

Malin Ehb
CONTRIBUTOR *

av Malin Ehb

Hej

 

Kan man använda denna funktion när jag inte vill att fakturor tex inte ska fortsätta gå in i augusti, för att jag vill stänga den perioden, men jag vill kunna använda RE-serien att boka i? Eller hur gör man då?

 

Mvh /Malin

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

Det är det som är tanken. Vi kan inte göra det pga inställningar mellan scanningsprogrammet för lev.fakturor och Visma.

Ver.serien för lev kan inte vara stängd den månaden som fakturorna ankommit, det går inte definitivbokföra dem då.

Men som sagt, det beror på vilka inställningar man har.

Hoppas det fungerar för dig.

Mvh Lena

av Anders Gunnarsson

Hej,

 

Såg denna tråden och tänkte ge ett svar ur ett DCE perspektiv.

 

Då är det många kunder som har innevarande och föregående period öppna, men har stängt verifikationsserien för ankomstbokningar för innevarande period. Detta innebär att definitivbokningar och motbokningar ändå kan göras i föregående period.

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tyvärr fungerar det inte hos oss. Någon inställning stoppar överföringen från ConrabOpto så de verifikaten stannar kvar med felmeddelande i det programmet och kommer inte in I Visma.

Hej Lena, tyvärr så hänger detta ihop mer er integration och ert externa system Opto som inte verkar ha detta stödet. Vid import från skanningsprogramvaran eller tjänsten Visma AutoInvoice läses alla värden  t ex bokföringsperiod direkt från Control  och i kombination med EFH modulen Visma Document Center Enterprise. Mitt råd är att se över filerna som ni läser in i Control. Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med svar på hur er integration  är uppsatt. 

Charlotte Mårtensson
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Ja jag vet. Tyvärr så var intresset svalt från programleverantörerna vid förra uppgraderingen att inställningarna mellan programmen skulle vara synkade. Var och en skötte sitt.

Det mesta fungerar bra. Resten har vi egna lösningar på. Så får det bli till nästa gång det blir en större uppdatering.

Hej Lena,

Ok förstår. Skulle du vilja ha mer information om EFH modulen i Control får du gärna kontakta mig.

Jag  kör webbinar varje månad som är på ca 45 min. Nästa gång är den 13 okt.  Vi på Visma uppskattar verkligen att du som användare och kund använder detta kundforum.  Vi hörs igen. 

 

Charlotte Mårtensson

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här