- Markera ämnet som nytt
- Markera ämnet som läst
- Placera denna Ämne för aktuell användare
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Utskriftsvänlig sida
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Rapportera olämpligt innehåll
Hej,
Är det möjligt att att göra en fakturaimport för att skapa upp kundfakturor där flera rader i excelfilen går in på samma faktura?
I excelfilen skriver vi 1, 2, 3 etc. i kolumnen för fakturanr och när vi läser in filen skapas fakturorna upp i den ordningen enligt nästa lediga fakturanr i fakturanummer-serien, vilket är precis vad vi vill.
I vissa fall skulle jag dock önska markera vissa rader och tex skriva fakturanr. 1 på flera rader i excelfilen för att då få dem inlästa på samma, men det verkar inte ha fungera.
Är det någon inställning eller går det inte?
Tack på förhand,
Anna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Det är fullt möjligt att skapa kundfakturor med flera rader via importscenario, i Excel-filen gör du precis som du nämner att du anger samma siffra på de rader som hör ihop. Om det inte fungerar kan felet ligga i flera delar av processen och det är svårt att säga på rak arm vad som felar, men ett exempel som ni kan undersöka är om mappningen i ert importscenario är korrekt uppsatt. Nedan är ett exempel där fakturor skapas med flera rader:
Notera dock att det finns flera "korrekta" sätt att sätta upp mappningen på så det behöver inte se ut just såhär, men ni kan alltid testa den varianten om ni inte får till det i ert. Felet kan även ligga i datakällan alt. i er fil.
Jag skulle rekommendera att ni ber er partner kika på det om ni fortsatt inte får till det, men hoppas att det här kan vara till hjälp!
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Victor,
Typiskt, ser inget jag kan ändra där tyvärr. Det enda som skiljer är "Typ" där vi hämtar från "Faktura" men antar att just den inte borde spela någon roll? Finns det några andra tips på där jag kan skulle kunna leta fel?
Bifogar skärmdumpar från
Underhåll importscenarier
Datakällor
Excelfilen
Fakturaimport
Tack så mycket på förhand
Anna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Anna,
Ja övergripande ser det rätt ut, vilket gör det lite svårare att säga vad som är fel i det här läget. Det är sannolikt någon mindre detalj som saknas, formatering i Excel-filen, ordning i fältmappningen etc. men det är bara gissningar. Det finns ett antal möjliga felkällor. Stäm som sagt gärna av med er partner som säkert kan peka er i rätt riktning.
Victor Bergh
Verksamhetskonsult
Exsitec AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Victor,
Typiskt, men stort tack för att du tog dig tid och kikade 🙂