Mina produkter
Hjälp
Jenka21
CONTRIBUTOR **

Felsvar vid "Beräkna ränta"

av Jenka21

Jag är inne i "Beräkna ränta". Vill behandla en faktura där. När jag trycker på "Behandla" så kommer felsvar "Fakturan har alternativet "Autoinvoice" aktiverat- kontrollera kategorin på fakturaraderna". Tycker jag har läst era manualer men måste vara något som jag missat.

8 SVAR 8
Godkänd lösning
Rasmus Nordström-Lammers
VISMA

av Rasmus Nordström-Lammers

Hej!

Det som händer är att systemet försöker skapa räntefakturan med inställningen Skicka till autoinvoice ikryssad.
På alla fakturadokument som har den inställningen måste en momskategori anges på fakturaraderna, annars fungerar inte momsberäkningen för den elektroniska fakturan.

Om momskategori saknas får man det här felmeddelandet. 

Lösning: Man måste se till att fakturaraderna automatiskt genereras med momskategori.
Vilken kategori som ska föreslås på räntefakturor ställer du in i fönstret Räntehantering (AR204500). Standardkategori för räntehantering 01 i systemet är 12 - Ingen momsredovisning och det är då den som anges på fakturaraderna. Se bifogad bild.

MVH
Rasmus N

Jenka21
CONTRIBUTOR **

Tack 🤩 Den raden var ju tom hos oss så då fattar vi 👍Har testat och nu gick det bättre!

Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Tyvärr kan jag inte återskapa felet eller se vad det är som orsakar att du får ett felsvar här, har inte heller sett just det felet tidigare.

Om ingen annan här på forumet kan guida dig vidare så föreslår jag att du tar kontakt med din Partner som får hjälpa dig vidare och eventuellt eskalera till Visma om det behövs.

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB
Jenka21
CONTRIBUTOR **

av Jenka21

OK- tack för att du tittade på det i alla fall. Tar kontakt med vår Partner för att se vad som felar. Fortsatt fin dag!

Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Utifrån bilderna är det inget vad jag kan se som ser konstigt ut.

Hur ser fakturaraderna ut på fakturan och hur ser det ut under faktureringsadress på fakturan? Vilka kategorier har använts på raderna och har du något meddelande från autoinvoice under faktureringsadress?

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB
Jenka21
CONTRIBUTOR **

av Jenka21

Se bifogade bilder. 

Jenka21
CONTRIBUTOR **

av Jenka21

Har försökt att ta lite bilder vad som händer i "Beräkna ränta"- se bifogat. Kan det hjälpa?

Daniel Jansson
PARTNER

av Daniel Jansson

Hej Jenka,

Skulle du kunna ge lite mer information här så kanske det går att hitta vad som är fel? Exempelvis, kan du skicka bild på hur det ser ut när du kör rutinen Beräkna ränta så felmeddelandet i huvudet och på raden syns? Hur ser inställningarna på fakturan och kunden ut?

Med vänliga hälsningar
Daniel Jansson
Confect AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här