- Markera ämnet som nytt
- Markera ämnet som läst
- Placera denna Ämne för aktuell användare
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Utskriftsvänlig sida
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Rapportera olämpligt innehåll
Jag är inne i "Beräkna ränta". Vill behandla en faktura där. När jag trycker på "Behandla" så kommer felsvar "Fakturan har alternativet "Autoinvoice" aktiverat- kontrollera kategorin på fakturaraderna". Tycker jag har läst era manualer men måste vara något som jag missat.
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Det som händer är att systemet försöker skapa räntefakturan med inställningen Skicka till autoinvoice ikryssad.
På alla fakturadokument som har den inställningen måste en momskategori anges på fakturaraderna, annars fungerar inte momsberäkningen för den elektroniska fakturan.
Om momskategori saknas får man det här felmeddelandet.
Lösning: Man måste se till att fakturaraderna automatiskt genereras med momskategori.
Vilken kategori som ska föreslås på räntefakturor ställer du in i fönstret Räntehantering (AR204500). Standardkategori för räntehantering 01 i systemet är 12 - Ingen momsredovisning och det är då den som anges på fakturaraderna. Se bifogad bild.
MVH
Rasmus N
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack 🤩 Den raden var ju tom hos oss så då fattar vi 👍Har testat och nu gick det bättre!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tyvärr kan jag inte återskapa felet eller se vad det är som orsakar att du får ett felsvar här, har inte heller sett just det felet tidigare.
Om ingen annan här på forumet kan guida dig vidare så föreslår jag att du tar kontakt med din Partner som får hjälpa dig vidare och eventuellt eskalera till Visma om det behövs.
Daniel Jansson
Confect AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
OK- tack för att du tittade på det i alla fall. Tar kontakt med vår Partner för att se vad som felar. Fortsatt fin dag!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Utifrån bilderna är det inget vad jag kan se som ser konstigt ut.
Hur ser fakturaraderna ut på fakturan och hur ser det ut under faktureringsadress på fakturan? Vilka kategorier har använts på raderna och har du något meddelande från autoinvoice under faktureringsadress?
Daniel Jansson
Confect AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Se bifogade bilder.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Har försökt att ta lite bilder vad som händer i "Beräkna ränta"- se bifogat. Kan det hjälpa?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Jenka,
Skulle du kunna ge lite mer information här så kanske det går att hitta vad som är fel? Exempelvis, kan du skicka bild på hur det ser ut när du kör rutinen Beräkna ränta så felmeddelandet i huvudet och på raden syns? Hur ser inställningarna på fakturan och kunden ut?
Daniel Jansson
Confect AB