Mina produkter
Hjälp
Emma80
CONTRIBUTOR *

Leverantörsbetalning med status utskriven

av Emma80

Jag råkade göra en manuell betalning av en leverantörsfaktura (Åtgärder - Manuella betalningar när jag var inne på själva faktura) och nu har den fått statusen utskriven och jag kan inte frisläppa/bokföra betalningen. Fakturan är redan betald manuellt på banken, så jag vill bara bokföra betalningen i Visma.net. Hur går jag tillväga? 

1 SVAR 1
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej,

Det första jag hade kikat på är om fakturan har råkat gå med i betalfil till banken. Har den status utskriven tyder det lite på det. Om den nu inte ligger i en betalfil hos banken hade jag först kikat på själva betalningen. Om du inte vet vilken betalning den ligger i hade jag gått till fakturan - motpost och klickat mig in på fakturan.

Där hade jag först kollat på följande
1. Vilken status har betalningen?

2. Vilken betalningsmetod ligger på betalningen? Ligger det exempelvis 01/04 som är knutet mot banken kommer du inte kunna frisläppa den.

3. Kan jag ändra till exempelvis betalningsmetod 03?

4. Ligger betalningen i Autopay eller i Banken? Gör den det så kan du avbryta den i antingen Autopay och/eller i banken. Det är viktigt att det görs där om så är fallet.

Om betalningen inte ligger i en betalfil hos banken, hade jag gått till betalningsmetoder, valt den betalningsmetod som betalningen ligger i. Sedan hade jag gått till Inställningar för leverantöreskontra. Välj sedan "ej obligatoriskt" under Tillägsbetalning.Klicka sedan på spara.

Nu bör du kunna manuellt frisläppa din betalning på korrekt betalningsdatum. Gå sedan betalningsmetoder igen och slå på Autopay. Detta gör du via att Gå till tilläggsbethanlding igen och väljer det mittersta alternativet "Anväd intergration mot Autopay."

BM metod.png

Har fakturan mot förmodan gått till banken får du bara avryta den.

Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här