- Markera ämnet som nytt
- Markera ämnet som läst
- Placera denna Ämne för aktuell användare
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Utskriftsvänlig sida
Problem med Kundprislistor
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Rapportera olämpligt innehåll
Detta genererar ett stort problem för oss då våra inköpspriser uppdateras ofta på grund av rådande situation i världen, lösning önskas snarast.
Förklaring av scenariot:
Vid kundprislistor så har vi avaktiverat rabatter då kunden har ett redan lågt rabatterat pris enligt deras prislista.
Så när en kund med en dedikerad kundprislista lägger en order med 2 artiklar varav artikel 1 finns med i deras kundprislista medans artikel 2 finns ej med, så blir det följande resultat:
Artikel 1 - pris utan procentuell rabatt på artikelrad nivå
Artikel 2 - pris med procentuell rabatt på artikelrad nivå
Problem:
När man har en redan aktiv kundprislista och skapar en till kundprislista som skall aktiveras ett visst datum i framtiden för samma kund, så blir det en bugg i systemet.
Det som nu händer när Kundprislistan som skall aktiveras i framtiden har frisläppts är att i samma scenario som ovan så blir det även rabatt på artikel 1 fast det inte skall vara så.
Hoppas detta är tydligt nog annars återkoppla gärna.
Som sagt detta är ett stort problem för oss och vi måste se en lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Är det kundunika priser du har eller använder du dig av kundprisklasser? När du pratar om rabatter är det kampanjer du pratar då om i prislistan eller rabattkoder? Hur är dina rabatter uppbyggda?
Jag testade hos mig att skapa upp 2 olika försäljningsprislistor på 2 olika datum på samma artikel. Tyvärr är det svårt för mig att bilda mig en bild av problemet när jag inte har helhetsbilden.
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Produktchef
Traventus AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Isac
Ursäkta att jag har varit lite otydlig i mitt inlägg.
Jag menar förstås "Prisavtal för försäljningspriser" där pristypen är satt till kund och priskoden till Kundens kundnummer.
Vi använder Rabatter via rabattkod där vi anger en kundprisklass.
Kunden i mitt exempel ovan är med i en kundprisklass som har en rabatt men dessutom så har denna kund specifika priser (lägre än rabatten) via sitt Prisavtal.
Hoppas jag är tydligare nu?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Tack för förtydligandet. Är rabatten % baserad eller drar den av x-kr av priset?
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Produktchef
Traventus AB
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej