för att få en personlig vy
för att få en personlig vy
Hej,
Jag har en faktura som är stängd. Jag har nu krediterat den, men kreditfakturan är fortfarande öppen. Jag försöker betala den manuellt, men det går inte. Den är fortfarande öppen. Hur ska jag göra för att stänga den?
Med vänliga hälsningar,
Louis
Löst! Gå till lösning.
Hej Louis,
Det beror på om du vill reversera kreditfakturan rakt av eller om du vill skapa en kundåterbetalning. Vill du reversera kan du under åtgärder välja Reversera och använd på nota. Det skapas då en debetjustering som matchas mot din kredit.
Vill du istället skapa en återbetalning går du till Betalningar och skapar en post av typen Återbetalning kund. Välj kunden i fråga, matcha mot rätt kredit på raden och se till så att beloppet är korrekt i Betalt belopp. Betalningsmetod ändrar du beroende på om du vill göra en manuell betalning eller om den ska gå via AutoPay.
Hoppas det hjälper!
Hej Victor,
Tack för ditt svar!
Det som är problemet här är att det finns en vanlig leverantörsfaktura som är markerad som betald, men inga pengar har faktiskt betalats, så fakturan är stängd utan motpost. Jag har krediterat den, men vet inte hur jag ska stänga den?
Med vänliga hälsningar,
Louis
Okej förstår, det är lev.sidan i det här fallet. När du säger att den är stängd utan motpost, menar du att betalningen är bokförd men inte genomförd i banken? Har du något/några dokument under fliken "Motpost" på fakturan?
Hej,
Ja det finns, men inga pengar har dragits från banken.
Då skulle du antingen, på betalningen och under fliken Historik, kunna testa att Reversera motpost, vilket skapar en reverserad betalning och öppnar upp fakturan på nytt. Du kan sedan matcha din kredit mot den nu öppna lev.fakturan, matchningen gör du i fönstret Leverantörsbetalningar.
Ett annat alternativ är att skapa en manuell återbetalning (ej faktisk banktransaktion, bokförs endast för att reversera den bokförda betalningen) från leverantören som du matchar mot din kredit.
Hej,
Jag lyckades skapa en manuell återbetalning!
Tack Victor!
Mvh
Louis
Hej igen,
Löste det sig?
Hej,
Ja, det löste sig och fick skapa en manuell återbetalning!
Tack så mycket!
MVH
Louis
Toppen, snyggt jobbat!
Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.
Läs mer om prenumeration härCopyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.