Mina produkter
Hjälp
AnnickaN
CONTRIBUTOR **

Semestergrundande frånvaro

av AnnickaN

Vi har en anställd som blev sjuk den 27/6-23, var sedan sjukskriven fram tills hon fick barn 18/12-23.
Vid semesteravstämningen den 31/3-24 så är hennes frånvarodagar: för sjukdom 174 dagar + föräldraledighet 105 dagar = totalt 279 dagar. Är alla dessa dagar semesterlönegrundande då de avser två olika sorters frånvaro? Eller hur ska man tänka.

4 SVAR 4
AnnickaN
CONTRIBUTOR **

av AnnickaN

Ok, då har hon 15 dagar kvar (skrev fel antal, i min fråga) som är semesterlönegrundande för det här semesteråret (2024/2025). Blir då totalt 120 dagar  

AnnickaN
CONTRIBUTOR **

av AnnickaN

Tack för svar, då har jag fattat rätt. Och visst är det så är det är nya 120 dagars föräldraledighet som är semesterlönegrundande under semesteråret 202404-202503? Eller blir det i det här fallet bara 5 dagar som ligger som grund?

Karin W
CONTRIBUTOR *

av Karin W

Det är 120 dagar per födsel (180 dagar vid ensam vårdnad) så det är ett fåtal dagar kvar här.

Karin W
CONTRIBUTOR *

av Karin W

I detta fall är alla frånvarodagarna semesterlönegrundande, man delar på de olika typerna av frånvaro och det är 180 dagar som är semesterlönegrundande för sjukdom och 120 dagar för föräldraledighet.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här