Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

2996 vid inleverans till värdet noll

av Anonymous

Vi har några inköp och inleveranser som är registrerade med noll i varuvärde. De syns mycket riktigt på listan "Periodiseringsöversikt inleveranser" med levererat antal samt värdet noll.

Men går det inte att få bort dem ifrån 2996? Jag har fått nollfakturor från leverantörerna men  när jag väljer "Lägg till inleveransrad" vid fakturaregistreringen så kommer de med nollvärde inte upp. Så nu har jag ett antal inleveranser på listan för 2996 som inte går att få bort. Någon annan som råkat ut för det? Någon lösning? Inte kul om de ligger kvar för evigt på listan. Gillas inte av revisorerna.

 

5 SVAR 5
Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

@AddAnna  Jag vet inte varför du inte hittar inleveransen. Men en teori kan vara att ni på inköpsordern och därmed på inleveransen har använt olika platser. Dvs en leverantör har inte bara en Primärplats, kanske ni har lagt upp fler platser. Det viktiga är att den fiktiva leverantörsfakturan har samma plats som inleveransen. Den hittar bara inleveranser som matchar Leverantör och plats.

Jag hoppas att det löser ditt problem 

Mvh

Janne Norrbäck 


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB

av je_berggren_compentia

Hej,
Även om detta är en fungerande (men arbetstung) workaround borde man kunna koppla även noll-leveranser till rätt faktura för att
- kunna hantera allt på samma sätt

- få historik och rätt dokument kopplade till rätt händelse

- ha kontroll på att alla inleveranser faktiskt är fakturerade, annars måste alla "nollor" kontrolleras mot inkomna lev-fakt

- givetvis slippa detta egentligen helt onödiga arbete

 

/Jan-Erik

Godkänd lösning
Jan Norrbäck
PARTNER

av Jan Norrbäck

Hej

Detta bör fungera.

Gå in och skapa en ny leverantörsfaktura välj att lägga till Inleverans (ej inleveransrad).

Då ska 0 kr raden/raderna komma upp. Välj dem. Det blir rader mot 2996 med 0 kr. skapa ett fiktivt fakturanr och lägg en lämplig beskrivning.

Frisläpp fakturan, den kommer att stängas då det inte finns något att betala. 

 

Mvh

Jan Norrbäck 


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
http://treviga.se
AddAnna
CONTRIBUTOR *

av AddAnna

Hej Jan,

Jag har samma problem men får inte din lösning att fungera. Inköpen kommer inte med när jag väljer Lägg till Inleverans. Är det någon inställnings som måste göras oxå? // Anna

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tackar! Skönt att bli av med eländet.

Tycker ändå att det är konstigt att det går att hitta inleveransen när man lägger till inleverans men att det inte funkar med lägga till inleveransrad. Känns ologiskt.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här